Alternatieven in antwoorden 5 tips

Ik was op zoek naar afleiders.

O nee, niet omdat ik mijn werk niet leuk vind of op zoek ben naar een andere hobby.

Ik zocht literatuur over afleiders in meerkeuzevragen.

De (antwoord)alternatieven, zoals onze zuiderburen zeggen.

De literatuur is het over één ding eens:

Iedereen, die wel eens een examen met multiple choice vragen heeft ontwikkeld, zal het beamen.

Afleiders maken is het moeilijkst.

Natuurlijk is het maken van een goede vraag een vak apart. Maar vaak lukt dat wel. Goede afleiders of alternatieven verzinnen is echt moeilijk.

Ik wil je graag helpen.

Belangrijke voorwaarde voor de antwoordalternatieven is:

Alle afleiders moeten waarschijnlijk zijn.

Dat wil zeggen dat alle afleiders een antwoord op de vraag zouden kunnen zijn. Wanneer je geen kennis hebt van de stof zou je alle antwoorden als even logisch of waarschijnlijk zien.

Het doel van het maken van afleiders is dat onderscheid tussen de goede en de slechte kandidaten ontstaat. Je wilt dat een goede kandidaat de vragen ook goed kan beantwoorden. De kandidaat die niet voldoende geleerd heeft mag in verwarring gebracht worden door de alternatieven waardoor hij gaat gokken en zal zakken voor de toets. Dat gokken gebeurt in de situatie dat de kandidaat het niet zeker weet. Dat betekent dat deze kandidaat mogelijk gaat beredeneren welk antwoord past bij de vraag.

Hierbij 5 tips voor het maken van goede antwoordalternatieven:

  1. alle afleiders moeten even waarschijnlijk zijn en zowel grammaticaal als inhoudelijk juist.
  2. alle afleiders moeten ongeveer dezelfde lengte hebben en probeer de alternatieven kort te houden geef zoveel mogelijk informatie in de vraag (stam).
  3. verzin voor de afleiders tegenvoorbeelden van het juiste antwoordalternatief, gebruik geen (dubbele) ontkenningen.
  4. alle afleiders moeten in dezelfde stijl geschreven zijn. Probeer niet: je afleiders een air van correctheid te geven door ‘wetenschappelijk’ of ‘professioneel’  woordgebruik. Je loopt het risico leesvaardigheid te toetsen in plaats van de voorgeschreven stof. Vermijd vage formuleringen.
  5. verzin één afleider minder. Drie alternatieven is even goed als vier alternatieven. In de praktijk zie je vaak dat van die vier alternatieven één afleider nooit gekozen wordt.

Over dat laatste punt.

Achteraf is het altijd goed om een itemanalyse te maken. Check of alle alternatieven gekozen zijn. Wanneer je dat in excel doet kun je mooie draaigrafieken maken. Kijk maar:

afleider

Je ziet hier dat antwoordalternatief D nooit gekozen is. Alternatief C is door 2 van de 201 kandidaten gekozen. Conclusie: hier is werk aan de winkel. In ieder geval weg met alternatief D.

 

Nog een toegift tip 6: Vier-ogen principe

Bedenk echter steeds dat de beste manier om een goede vragen en antwoorden te maken het vier-ogen principe is.

Wanneer je een vraag met antwoordalternatieven gemaakt hebt, laat de vraag dan tegenlezen door een collega. Twee zien meer dan één.

 

Veel succes met het maken van goede afleiders.

 

Meer lezen?

Eerder heb ik al eens over de QDNA tool geschreven. Op deze website zijn een aantal tips over het maken van afleiders te vinden.

Ook op de site van de KU Leuven zijn tips te vinden over het maken van goede afleiders.

Ten slotte: Toetsvragen schrijven van Ben Wilbrink (1983).

 

ToetsenPS Harry Molkenboer is een boek aan het schrijven over toetsing. Hoofdstuk 10 Ontwikkelen van gesloten vragen is in aansluiting op dit blog een aanrader.

8 oktober komt het boek: Toetsen volgens de toetscyclus uit!

 

 

 

 

 

 

 

 

Geplaatst in itembank, online toetsing, TeleToets, vraagsoorten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Vul je emailadres in om in te schrijven op deze blog en emailmeldingen te ontvangen van nieuwe berichten.

Edublogger