Big data, onderwijs en toetsing

Wat hebben Big Data onderwijs en toetsing nu met elkaar te maken?

Niets, zul je zeggen.

Alles, vind ik.

OMOICTIk zal het uitleggen.

Vandaag was de OMOICTO dag. Ik heb daar gesproken over Big Data, onderwijs en toetsing. En ja, ik realiseer me dat de Big Data uit een toetsprogramma mee vallen maar in combinatie met andere programma’s kan het een sterk verhaal worden. Ik neem je mee.

Van oudsher zijn leerlingen en scholen vooral geïnteresseerd in de output. Welk cijfer heb je gehaald, hoeveel leerlingen zijn geslaagd voor je vak, welk percentage heeft de HAVO gehaald. Wijken de resultaten van het Schoolexamen niet teveel af van het Centraal examen etc.

Ik denk dat aandacht voor data vooral ten goede moet komen aan het leerproces.

Wanneer je gebruik maakt van digitale toetsing staan er veel gegevens in een database. Deze gegevens kun je voor je laten werken. Door kritische vragen te stellen over je leer- en toetsproces kunnen de juiste data leiden tot inzicht in dat leer- en toetsproces.

Dus: door gebruik te maken van de beschikbare data verbeter je je leerproces. Sterker nog ik denk dat je een betere docent kan worden door naar data uit bijvoorbeeld een toetsprogramma te kijken. Ik geef een voorbeeld. Kijk eens naar onderstaande grafiek, wat zie je?

klassen

De vier klassen E, F, G en H hebben drie docenten. Welke klassen hadden dezelfde docent?

Juist E en F.

De docent van klas G scoorde veel hoger op bepaalde onderdelen, in een intervisie sessie heeft hij uitgelegd hoe hij deze onderwerpen aanpakt. De docenten leerden van elkaar.

Samen werken en samen leren is ontzettend belangrijk. Daarvoor moet je wel de ruimte krijgen in je schoolorganisatie. Veel aardige achtergrondinformatie daarover staat in de MOOC (archived course):

HarvardX: GSE2x Leaders of Learning

Naar aanleiding van mijn presentatie ontstond veel discussie over met name het proces van leren en niet de uitkomst. Vanzelfsprekend is de uitkomst zeer belangrijk zeker wanneer een school in de gevarenzone van zwakke school komt.Maar alle aanwezigen waren het wel eens met een focus op het leerproces en dat data die je al hebt vanuit verschillende systemen ondersteunend kunnen zijn. Nu de onderwijsinspectie nog :).

“De onderwijsinspectie zou ook af moeten van de focus op toetsresultaten”, aldus  Loes Ypma.

Veel stof tot nadenken en verbeteren dus. Geïnteresseerd in mijn prezi? Big data, onderwijs en toetsing staat online.

Geplaatst in feedback, kwaliteit, onderwijs, online examination, online examinering, online toetsing, tussentijds toetsen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>