Cesuur

Bij de implementatie van toetssoftware moet over alle stappen van het toetsproces nagedacht worden. Voor docenten of examencommissies is de cesuur vaak een probleem. In een onderzoek hebben we gevraagd naar de cesuurbepaling door docenten in het Voortgezet Onderwijs. Veel varianten van het vaststellen van de cesuur heb ik daar langs zien komen. Van zeer geavanceerd tot heel eenvoudig. De meest opmerkelijke vond ik deze:

dat jongetje dat daar links vooraan in de klas zit, hij heeft altijd een zes.

Natuurlijk heeft het  jongetje links vooraan niet altijd een zes. Voor de docent was hij echter de gemiddelde leerling. Daarmee wordt dit jongetje tekort gedaan. En: arme klas die altijd verbonden is aan de prestaties van het jongetje links vooraan. Overigens ik verzin dit niet, echt gebeurd! De methode van Angoff maakt natuurlijk ook gebruik van zesjesleerlingen maar met verschillende beoordelaars en gericht op het vooraf vaststellen van de cesuur per item.

Maar hoe stel je nu vooraf een goede cesuur vast. Want net zo goed als je het aantal punten per vraag kan vermelden (gewicht van de vragen) is het ook reeël om te melden wanneer je (ongeveer) een voldoende hebt. De berekenende student heeft namelijk vooraf het gewicht van de eindtermen bekeken en op grond daarvan zijn voorbereiding gedaan. Een toets moet aansluiten op de eindtermen en het gewicht van de eindtermen (een toetsmatrijs helpt hierbij).

Het meest eenvoudig is een scoretabel maken met de mogelijke scores van 0 tot maximaal. Je bepaalt dat voor een voldoende de vragen voor minimaal 60% of 80% goed beantwoord moeten zijn. In een overzichtstabel of grafiek is op dat punt de voldoende 5,5 of 6. Vervolgens reken je naar boven en naar beneden de normering uit. Hier vind je een voorbeeld van een dergelijke normeringstabel. Voor een multiple choice toets met drie keuze vragen kan de cesuur bij 80% liggen. Bij 80% heb je dan een 6. Grafisch ziet dat er zo uit:

cesuur

cesuur en cijferbepaling

Je ziet hier, dat de verdeling onder de voldoende veel fijnmaziger is dan de verdeling boven de 6. Dat komt omdat je in de cesuurbepaling een raadkans meegenomen hebt.

Daarover de volgende keer meer, dus wordt vervolgd!

Bronnen:

http://onderzoekonderwijs.net/2012/12/18/hoe-bereken-je-cijfers-voor-een-toets/

http://toetswijzer.kennisnet.nl/html/toetsenopschool/hoofdstuk9.pdf

Geplaatst in cesuur, examenbureau, online toetsing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Vul je emailadres in om in te schrijven op deze blog en emailmeldingen te ontvangen van nieuwe berichten.

Top berichten & Pagina’s

Edublogger