De definitieve handleiding voor een beoordelingsformulier

Moeilijk hè, een beoordelingsformulier maken.

Dat vindt iedereen lastig.

De meest gezochte zoekterm op dit blog is: beoordelingsformulier.

beoordelingsformulier

statistieken van blog onlineexamineren

Kennelijk zoeken lezers beoordelingsformulieren of hebben ze daar veel vragen over.

Er staan geen beoordelingsformulieren op mijn blog.
Maar ik kan je wel leren hoe je ze moet maken.

Ik leer je in vijf stappen hoe je een goed beoordelingsformulier maakt. From scratch.

 

Je start met het beoordelingsformulier dat je hier kunt downloaden.

Geintje.

Een beoordelingsformulier stel je op met behulp van het ADDIE-model. Ik leer je een beoordelingsformulier maken met behulp van het ADDIE-model.

Het wat?

Het ADDIE-model:

 

  • Analysis – Analyse van het probleem
  • Design – Ontwerp van de oplossing
  • Development – Ontwikkeling van de oplossing
  • Implementation – Implementatie van de oplossing in de praktijk
  • Evaluation – Evaluatie van de geïmplementeerde oplossing.

 

Stap 1 Analyse:

 

Bedenk allereerst wat je moet beoordelen.

Stel je voor wat iemand moet kunnen.

Ik geef een voorbeeld: van de tandarts verwacht je dat hij gaatjes kan opsporen in je gebit.

Als je een tandarts moet beoordelen dan kijk je of hij in staat is de gaatjes in een gebit te vinden. Natuurlijk moet hij ook wat aan de gaatjes doen.

Dat is de ANALYSE: je beschrijft wat je gaat beoordelen. Dat doe je heel uitgebreid. Op deze manier ontstaat een lange lijst met punten die belangrijk zijn voor het tandarts-examen.

Stap 2 Design:

 

In het design gaat het om: hoe.

Hoe ga je de analyse omzetten in een formulier dat je mening vastlegt?

Vaak kan dat door een situatie te zoeken waarin de beoordeelde kan laten zien wat hij geleerd heeft. Je weet welke dingen je wil beoordelen. Bepaal nu waar en hoe je je oordeel gaat vellen.

Denk aan een rij-examen, waar de examinator beoordeelt. De kandidaat zit in de auto en gedurende een half uur tot drie kwartier beoordeelt de examinator de rijkunst van de kandidaat. Daarbij let hij op hoe je rijdt, hoe je je gedraagt in het verkeer en hoe je met de auto omgaat.

Een mooi voorbeeld van HOE zie je hier.

Stap 3 Development:

 

Het wat en het hoe combineer je in het beoordelingsformulier. Dat is het bewijs. De examinator bewijst met zijn verslag dat hij het goed gezien heeft. Hij heeft gezien wat de kandidaat kan.

Uit de analyse en het design volgt een lijst met aandachtspunten voor de beoordelaar. Meestal kun je de punten rubriceren. Je zet alle punten die in het proces bij elkaar horen overzichtelijk onder elkaar. Op deze manier kan een beoordelaar snel tot een oordeel komen. In het voorbeeld van de tandarts: de tandarts begint niet te kijken naar gaatjes, hij geeft je een hand en nodigt je uit te gaan zitten. Bovenaan zet je:

  • stelt zich voor
  • vraagt hoe het is met de patient
  • luistert naar het antwoord
  • nodigt de patiënt uit te gaan zitten
  • etc

Het formulier helpt de beoordelaar om snel zijn oordeel te geven. Vandaar dat je vaak dit soort formulieren ziet. In deze fase ontwikkel je een concept-beoordelingsformulier.

Wacht, we proberen het even.

Stel je voor dat je de beoordelaar bent van de docent van Jasper. Waar zou jij op letten tijdens dit oudergesprek?

1. wat beoordeel je: de docent van Jasper

2. hoe beoordeel je: tijdens het oudergesprek –> je let specifiek op:

  • kennismaking
  • uitleg van de docent
  • non-verbaal gedrag
  • invoelend vermogen naar de ouders (empathie)
  • omgaan met vragen
  • etc

 

3. kijk naar het filmpje: development

Belangrijk: nu kijk je naar een filmpje. Je kunt het stilzetten en nog een keer bekijken. In werkelijkheid gaat dat niet. Het moet in één keer goed.

Met een goede rapportage van de beoordeling kun je duidelijk maken wat de goede en te ontwikkelen punten van de kandidaat zijn. Het doel is dat je een formulier maakt waarmee je kunt beoordelen. Dat formulier kan in het gebruik aangepast worden.

Stap 4 Implementatie

 

In deze fase ga je je formulier gebruiken. Je zorgt dat de examinatoren op de hoogte zijn van wat je toetst en hoe. Je leert ze hoe ze de papieren in moeten vullen. Je geeft instructies over de beoordeling. Over wat belangrijk is en wat niet.

 

Stap 5 Evaluatie:

 

Aanpassingen kun je in het gebruik maken. In deze fase evalueer je het gebruik van de beoordelingsformulieren. Dan pas je systematisch verbeteracties toe. Dat doe je ook wanneer je de PDCA cyclus gebruikt.

 

Natuurlijk kun je ook digitaal beoordelen. Daarover heb ik al eerder een blog geschreven.

Veel succes met het maken van een beoordelingsformulier volgens het ADDIE-model.

 

Geplaatst in competentiegericht onderwijs, online examination, online examinering, online toetsing, vraagsoorten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>