De workflow van een toets

Alexander Kremers vertelt in zijn blog post ‘Hoe toets je de kwaliteit van een digitale toets?’ iets over de workflow van een toets. Ook op de blog Oculary van Jack Pleumeekers wordt ingegaan op de workflow van een papieren toets. In principe is de workflow van een toets op papier of digitaal niet heel verschillend. Belangrijk is echter dat bij de verschillende stappen in het maken van de toets stil gestaan wordt. Jack Pleumeekers omschrijft weliswaar heel nauwkeurig de workflow van het toetsproces maar hoe de toets tot stand komt en de workflow van vragen maken tot door de examencommissie goedgekeurde vragen wordt niet omschreven. Alexander Kremers zegt daar het volgende over:

De docent (inhoudsdeskundige) maakt de toets, legt deze voor aan de toetscommissie en deze keurt de toets goed / stelt hem bij. Deze stap gebeurt helaas lang niet altijd. Met andere woorden de toets wordt niet gecontroleerd en de docent bepaalt dus zijn eigen kwaliteit en niveau.

Daarmee omschrijft hij mijns inziens de enorme kwaliteitsslag die het onderwijs kan maken. Wanneer het toetsproces serieus genomen wordt begint dat met het maken van items/vragen door een deskundige. Dit is niet noodzakelijkerwijs de docent van het betreffende vak of competentiegebied. Het kan een toetsconstructeur zijn. Volgens het vier-ogenprincipe volgt daarna de slag met de inhoudsdeskundige. Deze controleert de vragen op inhoudelijke juistheid. De examencommissie keurt de vragen goed voor de toets. De rol van de examencommissie kan ook gedelegeerd worden aan bijvoorbeeld een onderwijskundige. Feit is wel dat de examencommissie verantwoordelijk is voor het examen dus, dat het niet meer dan logisch is dat voor de afname van het examen, het examen goedgekeurd wordt. Op deze manier vindt een borging van het niveau plaats. De examencommissie heeft immers zicht op de examens binnen een opleiding en kan daarmee vaststellen dat het niveau voldoende hoog is en gelijkwaardig voor alle kandidaten.

Door de items achteraf te beoordelen kan de examencommissie vaststellen of items geschikt waren in de toets. Naar aanleiding van deze beoordeling, kan een examencommissie passende maatregelen nemen. Dat wil zeggen: items verbeteren of eventueel verwijderen uit het examen, omdat ze niet geschikt blijken, zo ontstaat een beter examen. Bovendien kan door deze werkwijze feedback gegeven worden aan itemconstructeurs en inhoudsdeskundigen zodat ook het beoordelingsproces “vooraf” cyclisch verbeterd wordt.  Zoals Alexander Kremers aangeeft: wanneer op deze manier gewerkt wordt ontstaat er een borging waardoor het voor een examencommissie niet moeilijk (meer) is om voor de accreditatie kwaliteit aan te tonen.

N.B. TeleToets is bij mijn weten het enige pakket dat de workflow met de stappen ontwikkelen, controleren en goedkeuren van items, geborgd ondersteunt met behulp van een stoplichtmodel.

Geplaatst in itembank, online examination, online examinering, online toetsing
0 reacties op “De workflow van een toets
1 Pings/Trackbacks op "De workflow van een toets"
  1. [...] De workflow van een toets « Online toetsing Online toetsing. Alles wat je altijd al wilde weten rondom online examenlogistiek … 13 september 2011 bij 14:56. Geplaatst in itembank, online examination, online examinering, online toetsing. « Corrigeren is beoordelen: moeilijk of niet? Source: onlinetoetsing.wordpress.com [...]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>