Digitaal toetsen waarom niet?

Jan-Kees Meindersma van Kennisnet begrijpt veel leraren niet.

Hij ziet niet wat de uitdaging is om steeds dat werkboek na te kijken.

Dat snap ik. Zo’n werkboek is een herhaling of invuloefening van het boek. Een beetje handige leerling zoekt van te voren de antwoorden op. De meeste uitgevers stellen het ingevulde werkboek als digitaal leermateriaal beschikbaar. De leerling schrijft het over: klaar. Kijk maar eens naar dit voorbeeld (uit BuiteNLand, beschikbaar gesteld door Iddink in Schoolwise):

werkboek

uit werkboek Buitenland aardrijkskunde

De juiste antwoorden worden opgevraagd en de leerling schrijft ze over. Wie nu wie voor de gek houdt weet ik niet. Het lijkt erop dat leerlingen en docenten elkaar bezig houden.

De vraag is wie leert hier nu wat van?

 

De leerlingen zijn in ieder geval met de stof bezig. Als leerlingen alles alleen maar uit hun hoofd hoeven te leren en niet hoeven na te denken denk ik dat ze genoeg leren. Het maken van een oefenopgave uit een werkboek zegt echter niets over wat leerlingen begrijpen van de stof.

Wat doen docenten met deze wetenschap?

 

Eerlijk gezegd weet ik niet of docenten het weten. Ik weet niet of ze zich altijd realiseren dat er een hele digitale wereld voor hun leerlingen is. Het feit dat een docent zegt dat er te weinig computers in de klas zijn geeft wel aan dat hij zich niet bewust is van die mini computers die leerlingen bij zich hebben. De docent die zich realiseert dat leerlingen deze mini computers bij zich hebben (smart phones :)) kan daar gebruik van maken.

Hoe dan?

 

Gebruik formatieve toetsing

 

Formatieve toetsing is het tussentijds toetsen van leerlingen. Toetsen om te kijken of ze het begrepen hebben. Onderzoeken of iedereen ver genoeg is met de stof. Voor deze toetsen krijgen leerlingen geen cijfer, ze tellen niet mee. Gek genoeg worden deze toetsen niet of nauwelijks gebruikt in het onderwijs. Terwijl deze manier van toetsen helpt bij het leren.  Het nut van formatieve toetsen is al dikwijls aangetoond (zie ook: Vrieze, de J., Test uzelf en haal een hoger cijfer, NRC, 25-1-2011).

De laatste toets die ik zelf gemaakt heb, heb ik voorbereid door een oefentoets te maken. Daarna wist ik waar ik nog aandacht aan moest besteden.

Dat geldt ook voor veel leerlingen! Daarom moet je digitaal toetsen. Je helpt leerlingen te focussen op de leerstof met een digitale toets. Je helpt ze door gebruik te maken van lesstof met ondersteuning van een smart phone, tablet of PC. Dat sluit aan bij hun eigen belevingswereld en is tenminste geen stomme schrijf-invuloefening.

Docenten krijgen managementinfomatie over hun klas wanneer ze digitaal toetsen. Ze weten waar ze nog aandacht aan moeten besteden. Lessen worden leuker en zinvoller door doelmatiger onderwijs.

Zijn er geen bezwaren?

 

Jazeker, die zijn er wel. Een aantal daarvan kun je op het blog van Jan-Kees lezen. Het belangrijkste bezwaar is daar niet te vinden. Het grote aandachtspunt bij digitaal toetsen is organiseren. Om digitaal toetsen effectief in te zetten moet je organiseren. Je moet nadenken over je werk en je planning. Over wat je, wanneer (formatief) wilt  toetsen. Daar gaat tijd in zitten. Tijd die de gemiddelde docent niet heeft.

Oh dus digitaal toetsen kost me nog meer tijd? Nou laat maar zitten.

Nee, digitaal toetsen bespaart de docent tijd. De tijd die nodig is om te plannen en te organiseren verdien je aan de achterkant terug. Er is geen nakijkwerk. Handig gestelde automatisch na te kijken vragen zorgen ervoor dat de docent tijd bespaart bij het nakijken. Op langere termijn heb je minder tijd nodig voor plannen en organiseren omdat je al meerdere formatieve toetsen gemaakt hebt. Je kunt putten uit je eigen bestand. Nog mooier is het wanneer docenten daarin samenwerken.

De vraag van Jan-Kees, samengevat:

Waarom maken we weinig gebruik van digitale toetsen?

 

Omdat het tijd kost om je erin te verdiepen. Tijd die toch al schaars is. Tijd die ik ook voor andere dingen kan gebruiken. Andere dingen waar ik direct het rendement van zie. Dus ga ik maar door zoals ik het altijd deed want vroeger waren er ook geen digitale toetsen.

En dus blijft het onderwijs zoals het altijd was en komt digitale toetsing, jammer genoeg, maar mondjesmaat van de grond.

 

Geplaatst in online examination, online examinering, online toetsing, tussentijds toetsen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>