Drie redenen waarom onderwijsinnovaties mislukken.

Veel wordt geschreven over onderwijsinnovaties. Modellen zijn ontwikkeld, veranderingstrajecten gestart. Toch lukt het vaak niet. Saul Kaplan geeft vijf redenen waarom het in het bedrijfsleven niet lukt een innovatief business model neer te zetten. Belangrijkste onderliggende reden: de weerstand tegen de gevestigde orde. Met de gevestigde orde bedoel ik de huidige situatie. In het T-pack model wordt de context niet voor niets apart omschreven. De situationele context van de vaste structuren die door directies, vakbonden en het ministerie worden afgedwongen helpen niet bij herontwerp van het onderwijs. Doordat het moeilijk is om op onderwijsresultaat te sturen wordt op procesaspecten gestuurd, zoals normjaartaken, werkuren, contacturen en lesuren.
Ook in het onderwijs zelf is de situationele context zeer belangrijk. Dat uit zich o.a. in: de manier waarop leerlingen nu les krijgen verschilt meestal niet veel van de manier waarop docenten les kregen, en ook niet van de manier waarop hun docenten weer les kregen. Kennelijk kost het veel moeite om dit onderwijsmodel los te laten, ondanks al onze moderne (ICT) hulpmiddelen.

De drie belangrijkste redenen waarom onderwijsinnovaties mislukken:

  1. De onderwijsinnovatie is een ‘speeltje’ van de directie of een enkele docent (geen draagkracht in het team). Het management ziet wel nut en noodzaak van een innovatie maar kan dit niet (goed) voor het voetlicht krijgen bij het team.
  2. Het out-of-the-box denken wordt niet voldoende gestimuleerd. Wanneer de iPod zich als de zoveelste MP3 gemanifesteerd had was het nooit zo’n succes geworden. Door iTunes en iPod te koppelen ontstond een nieuw business model. In scholen zou een nieuw onderwijsconcept kunnen ontstaan (hier en daar gebeurt dat al, maar het is zeker geen gemeengoed). Nog nooit hadden kinderen immers de beschikking over zulke krachtige informatiebronnen als de smartphones (en iPods) die ze vandaag bij zich hebben. Gebruik dat als bron in het onderwijs.
  3. Tijd, meestal: gebrek aan tijd is een belangrijke factor bij het falen van onderwijsinnovaties. Het is ook een makkelijke manier om je te verschuilen: “door gebrek aan tijd hebben we niet alle mogelijkheden kunnen ontdekken en pakken we nu de draad op de normale klassikale manier weer op.”

Wanneer aan deze drie aspecten vooraf aandacht besteed wordt is de kans van slagen zeker groter bij het invoeren van een onderwijsinnovatie.

Bronnen:

alle dagen pauze

Tpack

Wilfred Rubens blog

Diverse bronnen op het gebied van verandermanagement.

Geplaatst in competentiegericht onderwijs, online toetsing
3 reacties op “Drie redenen waarom onderwijsinnovaties mislukken.
  1. Beste Paul,
    Ik ben het zeer met jou eens dat deze drie punten een grote rol spelen bij het mislukken van onderwijsinnovaties. Alleen, ik vraag mij af hoe dit nog steeds kan vandaag-de-dag?
    Om in omgekeerde volgorde te beginnen:

    #3 – Tijd. Misschien ietwat simplistisch van mij; maar je stelt toch eerst een aantal heldere doelstellingen en gewenste resultaten op en leg die vervolgens vast in een planning? En dan waak je toch gewoon over die planning? Hoe moeilijk kan dat zijn?

    #2 – Innovatief Denken. Dit riekt voor mij vaak naar onwil en breinluiheid. De routine is bekend, veilig. Men kan het met de ogen dicht doen —en doet het waarschijnlijk soms ook zo. Andere invalshoeken en visies kosten te veel moeite. En echt luisteren naar anderen is m.i. cruciaal.

    #1 – Eigen Speeltje. *sorry* Hier kan ik dus echt kriegelig van worden. We really should know better by now. Hoeveel (goede) projecten zijn al niet gestrand; omdat 1 iemand het niet kon of wilde dragen. Het is hier echt 1 voor allen en allen voor 1. Or just forget about it.

    Goed dat jij dit weer onder de aandacht brengt.
    Groet, Evita

  2. Hi Evita,

    Dank voor je reactie. Het is juist omdat het me zo verbaast dat ik deze weblog geschreven heb. Feitelijk zou het zo moeten zijn zoals jij omschrijft. Toch werkt het zo niet. Zelfs in het bedrijfsleven niet waar je je veel minder verschuilen kan achter de vaste structuren en wetgeving zoals die in onderwijs land wel geregeld zijn. Het weblog van Saul Kaplan laat daar geen misverstand over bestaan. De situationele context is daarmee verschrikkelijk belangrijk en zul je dus steeds opnieuw in ogenschouw moeten nemen. Natuurlijk is veranderen mogelijk maar m.i. hangt veel af van de intrinsieke motivatie van de organisatie, haar situationele context en de bereidheid een lerende organisatie te willen zijn.

    Groet,
    Manon

    • Beste Manon,
      Allereerst mijn excuses. Ik dacht dat deze post van Paul Westeneng was. Hij twitterde het, ik zag zijn naam… Enfin, vandaar dus mijn aanhef. Sorry. :-)

      Weer ben ik het met je eens dat het sterk afhangt van de intrinsieke motivatie van de organisatie en de bereidheid een lerende organisatie te zijn. Kortom, of de onderwijssector zelf bereid is om te leren. Daar staat of valt het mee.

      Groet, Evita

6 Pings/Trackbacks op "Drie redenen waarom onderwijsinnovaties mislukken."
  1. [...] Drie redenen waarom onderwijsinnovaties mislukken. Veel wordt geschreven over onderwijsinnovaties. Modellen zijn ontwikkeld, veranderingstrajecten gestart. Toch lukt het vaak niet. Saul Kaplan geeft vijf redenen waarom het in het bedrijfsleven niet… Source: onlinetoetsing.wordpress.com [...]

  2. [...] Drie redenen waarom onderwijsinnovaties … – Online toetsing Veel wordt geschreven over onderwijsinnovaties. Modellen zijn ontwikkeld, veranderingstrajecten gestart. Toch lukt het vaak niet. Saul Kaplan geeft vijf redenen waarom het in het bedrijfsleven niet lukt een innovatief … Source: onlinetoetsing.wordpress.com [...]

  3. [...] school/ projectleider was dat in ieder geval duidelijk voor het voetlicht gebracht. In een eerder weblog schreef ik al over redenen waarom onderwijsinnovaties mislukken. In dit geval gaat de innovatie [...]

  4. [...] Drie redenen waarom onderwijsinnovaties mislukken [...]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>