Een T-Ford en adaptief toetsen?!

Eerder schreef ik een blog over adaptief toetsen. De essentie van adaptief toetsen is:

Bij adaptief toetsen  krijgt de kandidaat vragen aangeboden vanuit een bepaald (basis) niveau. Wanneer de kandidaat deze vragen goed maakt krijgt hij moeilijkere vragen aangeboden. Bij een goed resultaat kunnen nog moeilijkere vragen volgen. Bij een minder resultaat krijgt de kandidaat eenvoudigere vragen voorgelegd.

 

Het doel van adaptief toetsen is het niveau van de kandidaat vaststellen. Op grond daarvan wil je vragen stellen die de kandidaat prikkelen.

De vragen moeten moeilijk genoeg zijn.

Moeilijkheidsgraad

De beantwoorde vragen zeggen iets over het niveau van de kandidaat. Om dat goed te doen is het belangrijk dat de toets goed samengesteld is. De vragen moeten de juiste moeilijkheidsgraad hebben.

Het bepalen van de moeilijkheidsgraad van een vraag is daarbij het meest ingewikkeld voor een itemconstructeur. Achteraf is dat makkelijker dan kun je natuurlijk altijd de p-waarde berekenen.

Voorbeeld

De manier waarop adaptief op een prachtige en goede manier getoetst kan worden is bijvoorbeeld met ‘De Rekentuin‘.

Door de grote aantallen deelnemers waarvan bekend is in welke klas ze zitten en hoe oud ze zijn kan een goede voorspelling gedaan worden over het niveau waarop ze moeten starten.

Afhankelijk van het aantal goede of foute startantwoorden worden de deelnemers op de juiste plek in de Rekentuin gezet. Ze krijgen op die manier altijd vragen van het goede niveau. Niet te makkelijk en niet te moeilijk.

rekentuin adaptief

 

Het punt is dat deze manier van adaptief toetsen alleen werkt bij grote aantallen. In werkelijkheid hebben de meeste opleidingsinstituten niet zoveel deelnemers.  Deze aantallen zie je alleen in het onderwijs en bij bijvoorbeeld het CBR voor het behalen van een rijbewijs.

TeleToets

In TeleToets hebben we een zeer eenvoudige vorm van adaptief toetsen. De itemauteur of toetsconstructeur bepaalt de moeilijkheidsgraad van het item. Op grond daarvan wordt het item in een niveau geplaatst. Bij meer vragen goed ga je naar het volgende moeilijkere niveau. Bij fouten blijf je op hetzelfde niveau of val je een niveau terug. Het is een simpele maar werkbare vorm van adaptief toetsen. Die vooral heel geschikt is bij kleinere aantallen deelnemers.

adaptief toetsen TeleToets

De omschreven vorm van adaptief toetsen leidde tot een discussie met vakgenoten.

Een reactie:

Adaptief toetsen is een wetenschappelijk goed gefundeerde wijze van toetsen.Wat hier beschreven staat is wel zeer rudimentaire vorm van adaptief toetsen, waarmee bij toepassing behoorlijke risico’s kunnen worden gelopen. Het is een beetje als een oude T-Ford: ook een auto, maar je moet er niet mee op de huidige snelweg komen.

Een beetje googelen leverde deze videos (YouTube) op over die oude T-Ford. Waaruit maar blijkt dat de vergelijking in ieder geval soms mank gaat.smiley

 

 

De werkelijkheid is dat slechts enkele organisaties in staat zijn met grote groepen te testen, je ziet dat bijvoorbeeld met Cito in het onderwijs. De meeste exameninstellingen hebben echter te maken met minder kandidaten en kandidaten van verschillend niveau.

Hoe kun je dan toch adaptief toetsen?

Nou, bijvoorbeeld door gebruik te maken van de eenvoudige vorm van adaptief toetsen zoals in TeleToets beschikbaar. Voeg daarbij het feit dat adaptief toetsen meestal formatief gebruikt wordt. Dan is adaptief toetsen in TeleToets een eenvoudige maar werkbare vorm.

 

Meer lezen over adaptief toetsen? Adaptief toetsen genuanceerd

Geplaatst in adaptief toetsen, feedback, formatieve toetsing, online examination, online examinering

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>