Feedback geven: 4 tips

In mijn vorige blog over open en gesloten vragen kwam feedback al zijdelings aan bod. Door de reactie van Karin Winters en Sander Schenk werd ik nogmaals bepaald bij het belang van (goede) feedback. Daarom 4 tips:

  1. Bedenk van te voren op welk niveau je feedback wilt geven. Het geven van feedback kan op verschillende niveaus: op het niveau van eindtermen of onderwerpen, op het niveau van vragen of op het niveau van antwoorden. De verschillende mogelijkheden worden misschien beperkt door het gebruikte toetssyteem.
  2. Probeer feedback zo onderhoudsarm mogelijk te geven. Daarmee bedoel ik verwijs niet naar een bladzijde in een boek wanneer dat boek ieder jaar een herziene uitgave heeft. Dan moet je jaarlijks je feedback bijwerken. Beter is dan te verwijzen naar het onderwerp wat beter bestudeerd moet worden.
  3. Bedenk wanneer je feedback wilt geven: direct na het invullen van een vraag (oefening), direct na afsluiten van een toets of wanneer de beoordeling definitief is (nabespreken in de klas). Mogelijkheden hangen ook hier af van het toetssysteem. Uit recent onderzoek komt naar voren dat uitgestelde feedback mogelijk beter werkt dan directe feedback tijdens de oefening.
  4. Denk na over de manier van presenteren van de feedback. Wanneer feedback op het niveau van antwoordalternatief gegeven wordt ontstaat het risico dat de feedback negatief geformuleerd wordt. Probeer opbouwend te zijn in het geven van feedback.

Een ding staat als een paal boven water: het geven van feedback bij toetsing leidt tot een leereffect. Bij digitale toetssytemen loont het de moeite tijd te besteden aan het formuleren van feedback. Items uit summatieve toetsen kunnen mogelijk later als items in formatieve toetsen gebruikt worden en hebben zo een langer leven in een itembank.

Geplaatst in onderwijs, online examinering, online toetsing, tussentijds toetsen
5 reacties op “Feedback geven: 4 tips
  1. Goede, bondige post met een hele duidelijke boodschap. Zou willen dat ik ‘m geschreven had ;-)

  2. Naar aanleiding van een Twittergesprek met Michel Kao heb ik (eigenlijk: hebben wij) een voorstel voor een punt 5:

    Let erop dat de feedback geschikt is om, in het geval van summatieve toetsen, gebruikt te kunnen worden bij een formele inzage. Studenten hebben dan recht om behalve de vraagstelling en het gegeven antwoord óók het modelantwoord te zien.

  3. Klopt helemaal, ervan uitgaande dat feedback en het antwoordmodel hetzelfde zijn. Niet altijd heeft een examenkandidaat het recht het antwoordmodel te zien. In TeleToets wordt een onderscheid gemaakt tussen het antwoordmodel en feedback. Naar keuze is aan te vinken wat een kandidaat kan zien bij een inzage. Daarmee hoeft het correctiemodel niet ‘weggegeven’ te worden en kan de kandidaat wel feedback krijgen.

    • Questionmark Perception biedt ook de mogelijkheid om het goede antwoord te tonen, los van de feedback. Zijn dus net als in TeleToets twee verschillende dingen. Alleen, het goede antwoord kan bij een aantal vraagtypen, jammer maar helaas, niet getoond worden. Is blijkbaar te complex. In dat geval zit er dus niets anders op dan het goede antwoord in de feedback op te nemen. Dit is uiteraard alleen een vereiste voor vragen die summatief ingezet worden.

  4. evajoos zegt:

    Feedback geven is nooit gemakkelijk. Wat vaak wordt vergeten is dat bij feedback complimenten beter werken dan kritiek. Ga op zoek naar de sterke punten. Verbeter met een “groene” pen. Eva Joos, http://www.goaltrainingen.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>