Feit of fabel? Digitaal toetsen

Over digitaal toetsen wordt veel gepraat. Iedereen heeft er een mening over.

Het lijkt wel zoals met voetbal: al die 16.770.000 coaches thuis op de bank.

Net als al die coaches heb ik ook een mening, over digitaal toetsen dan, van voetballen weet ik niets.

Feiten en fabels over digitaal toetsen:

 

Een digitale toets construeren is meer werk dan een papieren toets

Fabel:

De constructie van de toets is evenveel werk. Een goede toets construeren is moeilijk en kost tijd of je dat nu op papier doet of in een digitaal toetssysteem maakt niet uit.

 

Tijdwinst van een digitale toets zit vooral in het automatisch nakijken

Feit:

Een digitale toets in een toetssysteem zetten kost tijd. Meestal meer tijd dan een toets in bijvoorbeeld Word maken. Anderzijds wanneer je eenmaal gewend bent aan een digitaal toetssyteem kost het steeds minder tijd om de toetsen er in te zetten. Het nakijken is helemaal eenvoudig, dat gaat vanzelf (bij automatisch na te kijken vragen). Een papieren toets moet je zelf nakijken en dat kost tijd. Dus in eerste instantie zit de tijdwinst in het nakijken maar op termijn kost ook het ‘beschikbaar’ maken van de toets steeds minder tijd.

 

Door digitaal toetsen kunnen studenten (leerlingen) sneller en effectiever leren

Feit:

Het geven van feedback bevordert het leerproces. Ook bij zelfstandig studeren helpen tussentijdse toetsen met feedback. Op de Vrije Universiteit wordt hier zelfs gebruik van gemaakt. Studenten worden aangemoedigd te studeren met toetsen: Pamper je studenten geef ze een toets. Tussentijds toetsen vergroot het leereffect (zie ook: Vrieze, de J., Test uzelf en haal een hoger cijfer, NRC, 25-1-2011 en Tussentijds toetsen). Belangrijk daarbij is dat de lerende feedback krijgt, dat gebeurt onder andere met Drillster of eFaqt. Ook in toetssoftware kun je vaak feedback geven in deze blog kun je regels voor het geven van feedback vinden.

 

Bij digitale toetsing krijg ik automatisch een rapportage van de resultaten

en dat wil ik niet altijd. Bovendien wil mijn manager dan misschien wel meekijken en dat vind ik eng.

Fabel:

Het is niet zo dat je verplicht een rapportage krijgt uit toetssoftware. Het is jouw keuze of je met de mogelijkheden van de toetssoftware iets wilt doen.

En ja die manager.

Troost je met de gedachte dat jouw manager vast Louis van Gaal niet is.download (4)

Helaas kan ik verder niets doen aan je manager maar vanuit de gedachte dat je continu streeft naar verbetering kun je misschien beter toch beginnen met zelf eens naar de rapportages te kijken. 

Oh dat kost tijd.

Maar dat levert ook tijd op en betere vragen.

Wat je wilt.

 

 

Geplaatst in kwaliteit, onderwijs, online examinering, online toetsing, tussentijds toetsen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>