Fraude en beveiliging: draconische maatregelen

Fraude. Niemand wil het en toch gebeurt het.

Pas nog: een grote afname van examens. Op papier. In de zaal iemand met een speciale bril en een oortje.

Zoiets:

SpyBril

De examenkandidaat kijkt met zijn bril op naar de opgaven. Buiten zit iemand in zijn auto met een laptop.

Hij weet de antwoorden.

Die spreekt hij uit in zijn microfoon.

De examenkandidaat heeft een oortje in en ontvangt het antwoord, luid en duidelijk.

Overigens hebben nog 35 anderen dat oortje in. Zij hebben de bril niet nodig. Ze horen het antwoord wel, iedereen heeft hetzelfde examen.

O ja, de verbinding werd met behulp van een telefoon gelegd. Het is even puzzelen maar dan heb je ook wat.

Deze examenkandidaat is gepakt dankzij een oplettende toezichthouder. Hulde.

 

Wat te doen? Wat kun je hier tegen doen?

Draconische maatregelen:Ant-spieksysteem

  • Geen horloge meer om tijdens examens.
  • Je mobiel  uitzetten en inleveren.
  • Jammer installeren, deze verstoort bijvoorbeeld 3G en WiFi, let op dit mag niet.
  • Nu we toch bezig zijn: doe je bril ook maar af en lever je gehoorapparaat ook maar in.

Hoe ver moet je gaan?

Weet je nog dat het onmogelijk gemaakt werd om CD’s te kopiëren?

Onmiddellijk ontstonden allerlei manieren om de beveiliging te omzeilen of te breken. Vandaag lijkt dat lang geleden. We maken nu gebruik van online muziek en tv diensten zoals Spotify of Netflix. We hoeven helemaal geen beveiliging meer te kraken.

Wat heeft dit nu met examens te maken?

Alles.

Ook examens kun je op allerlei manieren beschermen, maar het kan toch mis gaan zoals we allemaal gezien hebben bij Ibn Ghaldoun. Dat geldt voor zowel papieren als digitale toetsen. Spieken en fraude is van alle tijden.

Nou mooi, moeten we dan maar niets doen?

Nee.

Je kunt wel iets doen.

In ieder geval moet je niet alles technisch willen oplossen met draconische maatregelen waardoor de examenkandidaat steeds uitgedaagd wordt om de beveiliging te breken. Denk aan het andere (verdien)model van de muziek diensten.

Voor examens kan je het volgende doen:

  • Zorg dat het belang minder groot wordt: toets meer formatief.
  • Bouw een onvoorspelbaarheid in in je toets (bijvoorbeeld: van te voren weet je niet in welk systeem de toets afgenomen wordt).
  • Bied vragen onder tijdsdruk aan.
  • Zorg dat je itembank zo groot is dat je random toetsen aan kan bieden aan de kandidaten.

Dit zijn geen maatregelen die je zo maar neemt. Het is wel belangrijk om erover na te denken. In de toekomst denk ik dat op allerlei andere manieren getoetst gaat worden, in ieder geval meer formatief. Een mooi voorbeeld daarvan zag ik bij de Radboud Universiteit. Studenten worden aangemoedigd een game te spelen. De game toetst per level de stof van die week. Ieder level kan slechts één keer gespeeld worden. Het doel is naar het  bonuslevel met mogelijke tentamenvragen en tips te komen. Feitelijk worden studenten hier met formatieve toetsing uitgedaagd de stof bij te houden.

Behalve voor studenten levert deze game de universiteit data op. Informatie over wat studenten makkelijk vinden en wat moeilijk is. Deze data zijn van grote waarde voor het onderwijs. Fraude is niet aan de orde. Frauderen is te ingewikkeld en levert te weinig op.

 

Geplaatst in fraude, itembank, online toetsing, toezichthouder
2 reacties op “Fraude en beveiliging: draconische maatregelen
  1. derksen zegt:

    Waarom mag Jammer niet?

  2. Pascal Marcelis zegt:

    Waarom het gebruik van een ‘jammer’ niet mag? Volg de link even die erachter staat: http://wetten.overheid.nl/BWBR0032808/CIRDIV1351113/4/Tekst/geldigheidsdatum_26-02-2014

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>