Grootschalig digitaal toetsen: Chromebooks

IMG_0559Donderdag (11-06-2015) was ik op de SURF bijeenkomst:

Seminar Grootschalig digitaal toetsen

Buiten dat het altijd erg plezierig is om vakgenoten te treffen was het een vruchtbare bijeenkomst.

Na een uitgebreide uitleg over keuzes en samenwerking mochten we in de grote toetszaal van de Universiteit van Utrecht met chromebooks een toets maken.

Essentieel in het tot stand komen van de toetszaal is de nauwe samenwerking tussen techniek en didactiek. In het project digitaal toetsen bij de UU is vanaf de start alles gericht op kennis en ervaring delen.

Naast de toetssoftware zijn faciliteiten essentieel. Door de juiste afstemming van techniek en mensen staat de toetszaal nu in 20 minuten. Dat is even snel als een toetszaal inrichten voor een papieren toets.

Gekozen is voor een aparte Wifi in de toetszaal. Voordelen:

  • goed af te schermen omgeving
  • geen draden noodzakelijk voor netwerk verbinding

In de pitches viel mij Groningen vooral op. Het streven is om in 2020 80% van de toetsen digitaal af te nemen. Want digitaal toetsen is mooi en de RUG wil meer, maar vooral beter.

Opvallend is dat de RUG niet gelooft in Wifi maar alles baseert op een netwerk met de bijbehorende bekabeling. Universiteit Groningen voorziet eerste 10-20 jaar nog geen summatieve toetsing thuis.

Hier ligt een uitdaging voor online proctoring!

 

Daarna volgden de parallel sessies, waarbij ik sessie 2 en 3 gevolgd heb:

sessie 1 (in Engels gepresenteerd): de toetsplek, thema’s:

  • hardware, devices
  • beheer chromebooks: management console (i.s.m. Google)
  • wifi-netwerk
  • beveiligde afnameomgeving: de kiosk-app
  • technisch beheer

sessie 2: de toetsorganisatie, thema’s:

  • logistiek op- en afbouw Chromebooks, toetsklaar zetten van de zaal
  • support en surveillance voor- en tijdens afname
  • afstemming met ‘het onderwijs’
  • procesmanagement

sessie 3: ondersteunende processen digitale toetsvoorziening, thema’s:

  • toetsroostering
  • toetsruimte
  • onderzoek en evaluatie
  • communicatie

Beide sessies kenmerkten zich door tijdnood. Teveel mensen die graag van elkaar willen leren. Niet genoeg tijd om een ieder de aandacht te geven die hij verdient. Dat was jammer.

Het was prima om zo met elkaar te praten. Om inzicht te krijgen waarmee scholen/universiteiten worstelen bij de implementatie van digitaal toetsen.

Een veel gehoorde opmerking:

Docenten verliezen autonomie bij het maken en delen van toetsen.

In een eerder blog benoemde ik dit als een van de hoofdredenen om niet digitaal te toetsen. De vraag is continu:

Wat levert het me op?

Duidelijk moet zijn dat toetsen tijd kost. De verdeling van de tijd is alleen anders. Bij digitaal toetsen ligt het zwaartepunt van de tijdsinvestering  aan de voorkant. Voor het afnemen van de toets ben je al met je toets bezig, vragen invoeren en examen klaar zetten. Bij een papieren toets zit het werk aan de achterkant bij het nakijken en analyseren.

Studenten geven vaak aan dat ze open vragen met name prettig vinden om digitaal te beantwoorden omdat ze een geschreven tekst makkelijk kunnen reviseren. Voordeel voor de docent: de tekst is ook te lezen!

Opvallend is dat ook bij de Universiteit van Utrecht gehoopt wordt op olievlekwerking bij de implementatie van digitaal toetsen. Daarvoor is geregeld dat 1e lijns hulp vlakbij is. Persoonlijk geloof ik meer in het domino-effect. Gebruikers, docenten moeten de 3 G’s ervaren:

  • gemak
  • genot
  • gewin

Dat is de derde Wet van de Informatiesamenleving

Mensen gebruiken nieuwe technologie het liefst om te doen wat ze altijd al deden, maar alleen als het daardoor sneller, gemakkelijker of goedkoper wordt.

Dit zal de uitdaging vormen.

Het gemak, genot en gewin hebben namelijk een keerzijde:

Je moet bereid zijn je toetsen te delen.

Nog steeds vinden docenten het moeilijk om toetsen te delen. Het is kwetsbaar om je eigen werk met vakgenoten te delen. In het onderwijs is het delen van eigen werk niet standaard. Als docent had (heb) je je eigen winkeltje en je regelt het zelf wel. Langzamerhand ontstaat hier meer transparantie gedreven door Basis Kwalificatie Examinering (BKE) certificering en de commissie Bruijn. De bedoeling is dat de kwaliteit van toetsing omhoog gaat. Digitaal toetsen kan daar een prachtig hulpmiddel bij zijn.

Geplaatst in browser, Chromebooks, examenbureau, onderwijs, online examination, online examinering, online toetsing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>