Halo en Horn knock-out

In ‘Beoordelen via de onderbuik‘ legt Cor Sluijter uit dat niemand een goede beoordelaar is. Laat dat maar eens op je inwerken, niemand is een goede beoordelaar.

In mijn college Organisatie, Personeel en Management vertelde ik datzelfde aan economie studenten. In een klas is dat ook zo, beoordelen wordt altijd gekleurd door je indrukken van de leerlingen.

Een voorbeeld uit mijn college:

Ik ben altijd op tijd in het lokaal. Yazmine is er dan al. Ze zit klaar met haar laptop en haar boek. Wanneer Yazmine een keer afgeleid is en zit te Whatsappen zal ik me daar minder aan storen dan bij Tom. Ja, jij, Tom. Jij komt altijd vijf minuten te laat de les in lopen. Vaak rommel je tijdens mijn college lang met je aantekeningen en laptop. Mijn indruk is: jij hebt je zaakjes niet voor elkaar. Wanneer jij iets doet wat niet in de les hoort, zal ik je dat harder aanrekenen, want ik heb nou eenmaal niet zo’n goede indruk van je. Dat is het HORN effect Satan Smiley (with horns and tail). Wanneer je het fout doet blijven mensen zo naar je kijken. Omgekeerd heb ik bij Yazmine last van het HALO effect Angel smiley with a strong aura. Ik zie haar als een goede leerling, er moet heel wat gebeuren om dat vooroordeel uit mijn systeem te krijgen.

Hoe word ik een betere beoordelaar?

Omdat beoordelen zo voor iedereen werkt is niemand een echt goede beoordelaar. Toch beoordelen mensen elkaar dagelijks. Hoe zorg je nu dat die beoordeling zo goed mogelijk gebeurt? En hoe zorg je dat bij toetsen en examens die beoordeling zo optimaal mogelijk is?

Wat zijn de tips en trucs bij toetsen en examens voor een zo goed mogelijke beoordeling:

  1. zorg dat je vooraf vaststelt wat je beoordeelt en hoe
  2. bespreek vooraf met medebeoordelaars het beoordelingsmodel, zo zorg je voor een goede afstemming. Je wilt immers dat je allemaal ongeveer hetzelfde beoordeelt.
  3. doe aan intervisie. In intervisie sessies kunnen beoordelaars van elkaar leren en dichter bij elkaar komen in de manier van beoordelen.
  4. wanneer je digitaal toetst kun je een transparant beoordelingsmodel maken waarmee je afdwingt dat beoordelen op een vaste manier gebeurt.

Bij digitale toetsing is het voordeel dat ook managementrapportages mogelijk zijn waardoor je achteraf inzicht in het beoordelaarsgedrag kunt krijgen zie ook: mijn blog over mondelinge examens.

In TeleToets is het sinds kort mogelijk om vaste onderdelen in de beoordeling te benoemen en daarop een score af te dwingen. Door gebruik te maken van arceren in het examenwerk kan de beoordelaar aangeven waar hij het goede onderdeel terugziet in een tekst. Dat ziet er zo uit (wanneer je op het plaatje klikt wordt het beeldvullend):

Knipsel

De beoordelaar vult de beoordelingsaspecten en kan geen te hoge score geven. Ook optelfouten zijn uitgesloten.

HALO en HORN effecten sla je niet knock-out met dit systeem, maar de beoordeling wordt weer wat objectiever. Door anoniem te beoordelen schakel je HALO en HORN effecten bij toetsen en examens wel grotendeels uit.

Meer lezen?

Veel voorkomende valkuilen bij beoordelen.

Competentie beoordelen.

Wanneer kies je welke beoordelingsvorm?

Geplaatst in beoordelen, online toetsing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>