Hamsterééééén!

Wie kent ze niet?

Die vrolijke hamstertjes van een grote kruidenier.

hamsters

Stel je nu eens voor dat je een examenbureau bent, of een school of CITO of het CvTE (College voor Toetsing en Examinering).

Je maakt met zorg examens.

Dat kost veel tijd en moeite.

En vervolgens komen de hamsters. De mensen die je vragen ‘stelen’.

Stelen, nou nou is dat niet een groot woord.

Ja, misschien wel maar het kost enorm veel om goede vragen te maken. Dus wanneer die op straat liggen is dat wel zonde want dan zijn ze niet meer geschikt voor examinering.

Mmm, dat begrijp ik. Maar zijn er dan echt mensen die vragen ‘stelen’?

Jazeker, die zijn er.

Sterker nog er zijn opleiders die betalen voor gestolen vragen:

hamsteren

Als eigenaar van een examen probeer je je vragen dus zo goed mogelijk te beschermen.

Dat kan door strenge regels en procedures af te spreken. Denk bijvoorbeeld aan de examens op de middelbare school. De affaire Ibn Ghaldoun staat ons nog vers in het geheugen.

Inzage

Sommige organisaties gaan heel ver in de bescherming van de examenvragen. Deze week ontstond een discussie op Twitter over de inzage bij de rekentoets.

Ik weet niet of je het weet maar dat is een dingetje.

Je mag namelijk alleen een inzage voor docenten regelen onder toezicht van het bevoegd gezag.

Dat is een hele organisatie en leidt tot veel vragen over die inzage voor docenten.

En reacties:

ongehoorzaamheid

Of:

jatten

Je zou zeggen veel moeite om je toets te beschermen.

Dat klopt.

Maar zolang je nog niet zoveel ‘goede’ vragen hebt moet je zeker zuinig zijn op wat je wel hebt. Dat kan leiden tot een overprotectie zoals bij de rekentoets.

Het verzamelen van vragen komt bij veel examens voor. Naarmate meer van het examen afhangt, neemt de kans op vragen hamsteren toe. De kandidaat denkt door de gehamsterde vragen te gebruiken dat de kans op het halen van het examen hoger wordt.

Tips

Bij digitaal toetsen zijn een aantal mogelijkheden om te voorkomen dat een kandidaat vragen kan hamsteren:

  1. Maak gebruik van een examenkandidaat image op je computer. Hiermee bepaal je wat de kandidaat allemaal kan en mag op de computer bijvoorbeeld niet zijn mail openen.
  2. Gebruik een speciale examenbrowser. In de browser kun je o.a. de toegang tot Internet afschermen. Voorbeelden zijn Kioware en de Safe Exam Browser.
  3. Maak gebruik van whitelisting of het omgekeerde blacklisting zodat je controle hebt op de toegang tot applicaties.
  4. Let op bij het beschikbaar maken van websites in je digitale toets. Wanneer de website naar andere sites linkt kun je ondanks bovenstaande maatregelen toch ongewild een deurtje open zetten. Bijvoorbeeld naar Dropbox van de kandidaat.
  5. Gebruik (NVE gecertificeerde) toezichthouders die verstand hebben van digitaal toetsen en toezicht houden.
  6. Zorg dat je itembank zo groot is dat je random toetsen aan kan bieden aan de kandidaten.

Kortom mogelijkheden genoeg om je examenvragen te beschermen.

Alleen de zesde tip: een grote itembank maakt het bijna nutteloos om vragen te hamsteren. 

 

Noot: Fahrenheit 451 is een science fiction boek uit 1953.

 

Geplaatst in NVE, onderwijs, online examination, online examinering, online toetsing, toezichthouder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Vul je emailadres in om in te schrijven op deze blog en emailmeldingen te ontvangen van nieuwe berichten.

Edublogger