Het regent tienen

Onlangs verscheen in de Universiteitskrant van Groningen Tentamen bekend: Het regende tienen.

regent tienen

Wat is er gebeurd?

Een hele drukke docent dacht makkelijk een tentamen van twee jaar geleden in te kunnen zetten.

Dat was een beetje dom.

Deze toets was beschikbaar op studeersnel.nl. Studenten waren goed op de hoogte en hadden de toets geoefend.

Het resultaat: Het regende tienen. Dat was in januari. Een maand later:

op 14 februari verklaarde de examencommissie het examen ongeldig.

Je kunt je de commotie voorstellen, studenten boos, bezwaar aantekenen en een nieuw tentamen.

Is het bijzonder dat studenten het tentamen of delen daarvan al gezien hebben?

Nee, beslist niet.

Helaas voor docenten en opleidingen zijn studenten heel slim in het delen en vinden van studiemateriaal. En dat geldt ook voor tentamens. Op de volgende sites kun je tentamens vinden:

Op Facebook vond ik het volgende:

geneeskundetentamen HvA

 

 

 

 

 

Wanneer je even verder zoekt kun je vast nog meer vinden. Oh ja, ik zeg niets over de kwaliteit van de aangeboden examens.

Je zal maar docent zijn.

De Groningse docent schrok van het resultaat. Al die tienen, dan vraag je je ook af hoe kan dat nou?

In mijn omgeving heb ik intussen gehoord dat docenten verantwoordelijk gehouden worden voor het op straat liggen van examens.

Daar was ik dan weer van ondersteboven.

Als docent weet je toch niet of een examen meegenomen wordt? Vaak ben je niet eens aanwezig bij een afname. Ook de inzage is niet altijd met de docent erbij. En dan heb ik het nog niet eens over mobieltjes en foto’s. Eenvoudig is een afspraak te maken met mede studenten: onthou jij vraag 1, dan onthou ik vraag 2 etc. Zo kun je ook een toets ‘verzamelen’. Deze studenten beschikken over een belangrijke competentie van de toekomst: ze werken samen. Ze realiseren zich dat één vraag niets is. Maar: alle vragen hebben is een tien.

Wat te doen?

  1. Samenwerken, denk als de studenten: ga samenwerken met andere opleidingen, hogescholen en universiteiten. Maak gezamenlijke grote itembanken waar je uit kan putten, ga voor een uniek examen per student!
  2. Werk met een digitaal toetssyteem, de kans op het ‘verdwijnen’ van een tentamen is nul. Natuurlijk kun je met een digitale toets frauderen, maar een papiertje glijdt makkelijk in een tas (dat geldt ook voor de inzage).
  3. Kijk kritisch naar de manier van toetsen. Is het nog wel van deze tijd om iedereen dezelfde toets op dezelfde tijd te geven? Kun je een open boek toets geven? Kun je een ‘take home’ toets maken? Kortom: kijk eens maar de manier waarop je toetst.
  4. Natuurlijk kun je ook draconische maatregelen nemen om fraude te voorkomen.
  5. Tenslotte de allerbeste oplossing:

    20140328-205158.jpg

Stof tot nadenken dus. Maar vooral: kijk of het anders kan.

Intussen heeft de RUG besloten geen actie te ondernemen tegen het online delen van examens. Het belang van oefentoetsen wordt groter geacht dan itembanking. Lees meer in de UK.

 

 >

Geplaatst in fraude, itembank, kwaliteit, onderwijs, online toetsing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>