Implementatie van toetssoftware: eitje?

Onlangs las ik deze blogpost van Wilfred Rubens over de implementatie van iPads op school.

Hij verwijst naar een model voor de implementatie van e-learning. Dat model staat in deze blogpost uitgelegd, inclusief een screencast (het geluid is niet denderend).

implementatie

Voor e-learning is het belangrijk dat met alle elementen rekening gehouden wordt.

Ook bij de implementatie van digitale toetsing zijn deze elementen van groot belang.

De benoemde elementen:

  • machtsverhoudingen en belangen
  • leiderschap en strategie
  • infrastructuur en systemen
  • curriculum
  • mensen en cultuur
  • processen en organisatie

Daarnaast is alles omvattend aanwezig: de context. Is het een  implementatie in een examenorganisatie of een onderwijs instelling bijvoorbeeld. En tenslotte, niet onbelangrijk voor degene die de implementatie doet:

Wat zijn de doelen? Wat is het resultaat?

Zelf werk ik niet met dit model.

In zijn algemeenheid probeer ik eerst de huidige situatie heel scherp in beeld te krijgen. Daarbij gebruik ik wel altijd als houvast dit model:

Het 7-S model van McKinsey.

7S model

Dit model heeft een grote gelijkenis met het model van Wilfred. Alle elementen hebben een grote samenhang, je kan het één niet zonder het ander zien.

Strategie is meestal richtinggevend voor de andere elementen. Een structuurverandering komt dan tot stand dankzij een strategieverandering:

 ”Structure follows strategy … as the left foot follows the right.” (H. Mintzberg)

De meeste organisaties hebben wel een idee hoe de toekomst eruit moet zien. Ze hebben minstens een gevoel over de strategie van de organisatie.

Voorbeeld

Een onderwijsinstelling die gedreven door de vergrijzing vaststelt dat het aantal leerlingen terugloopt en tegelijkertijd ziet dat het aantal dure (oude) docenten oploopt. Vanuit deze gegevens moet een strategie voor de toekomst gemaakt worden. Wanneer je als school niets doet weet je zeker dat je problemen krijgt. Je moet bijvoorbeeld docenten ontslaan omdat je niet voldoende leerlingen hebt. Dat wil je voorkomen dus je past je strategie aan.

Terug naar de implementatie

Een gewenste implementatie van toetssoftware is bijna altijd het gevolg van een strategie wijziging. Bijvoorbeeld: Mijn kandidaten zijn digitaal vaardig en vinden papier ouderwets, ik wil minder examens op papier afnemen.

Bij de implementatie ga ik nadat ik de huidige situatie beschreven heb naar de gewenste situatie kijken.

Ook daarvoor is het 7-S model handig. Het is een kapstokje om te checken of je alle elementen meeneemt.

Wanneer je de huidige situatie en de gewenste situatie beschrijft wordt vanzelf inzichtelijk waar het verschil zit. Meestal komt ook een duidelijke pilot naar voren. Om aan te tonen dat de gewenste situatie een haalbaar en reëel doel is is het verstandig eerst een pilot te doen.

Pilot

In de pilot ga je doen wat je voornemens bent in de hele organisatie te gaan doen. In een pilot rondom online examineren ga je bijvoorbeeld één examen omzetten van papier naar digitaal. Je doorloopt het hele proces, van inschrijving tot uitslagbepaling. Omdat je dit onder gecontroleerde condities doet met alle aandacht voor dit examen is de kans groot dat de pilot slaagt. Een geslaagde pilot heeft veel voordelen. Een pilot maakt zichtbaar wat wel en niet werkt.

Voordelen:

  1. Knelpunten worden zichtbaar tijdens de pilot. Daar kan je van leren tijdens de daadwerkelijke implementatie. Bovendien kun je bijsturen wanneer dat nodig is.
  2. Succeservaringen kun je delen. Door het klein en overzichtelijk te houden is de kans op succeservaringen groter. Daardoor worden collega’s in de organisatie mogelijk ook enthousiast over digitaal te toetsen. Ze willen het ook proberen. 

Voor een goede pilot is het noodzakelijk dat je samenwerkt. Zowel de organisatie als de implementatieadviseur (of projectleider) moeten de bereidheid hebben samen te willen werken aan het implementatietraject met de pilot.

Wanneer de organisatie niet bereid is in haar keuken te laten kijken is de kans op succes nihil. De implementatieadviseur kan immers niet anders dan op de signalen van de organisatie af gaan. Er is dan geen ruimte om te zien of te ervaren dat de signalen kloppen. Er is geen ruimte om alle elementen van het 7-Sen model te onderzoeken en mee te nemen in de implementatie en de pilot. Feitelijk wordt op deze manier de implementatie adviseur bij voorbaat lamgeslagen. Het resultaat is meestal een pilot die niet op alle punten even succesvol is. Bijvoorbeeld: de pilot loopt enorm uit in tijd en geld of de succeservaringen blijven uit.

Conclusie

Welk model je ook gebruikt bij een implementatie, realiseer je dat een implementatie meer omvat dan alleen de toetssoftware of de e-learning applicatie. Kijk altijd naar de bredere context van de organisatie om zicht te hebben op het geheel in plaats van genoegen te nemen met hetgeen je als waarheid voorgeschoteld krijgt.

 

 

Geplaatst in Andriessen, onderwijs, online examination, online examinering

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>