Inspiratie voor toetsen

Afgelopen vrijdag bezocht ik de Inspiratiedag van de Netwerkschool SintLucas in Boxtel.

Tijdens de Inspiratiedag werden pitches gehouden van de verschillende opleidingen. Ieder kreeg 2 minuten om zich te presenteren Dat bleek voor de één heel kort en voor de ander te lang.

Al met al kregen we onder de nodige hilariteit toch een aardig beeld van de opleidingen. Daarna volgden de workshops. Met Bart van Zelst en Cathelijne Holthuis heb ik twee interactieve sessies ‘Digitaal Toetsen’ verzorgd.

Het gemak en plezier van digitaal toetsen heb ik laten zien met Socrative. De deelnemers kenden deze tool niet en daarmee was het een goede warming-up voor het echte werk.

Bart en Cathelijne hebben in de afgelopen periode ervaring op gedaan met verschillende toetsen in TeleToets.

Beiden gaven aan dat de winst vooral zit in het nakijken. Door het automatisch nakijken werd het zelfs bij 300 leerlingen voor Cathelijne weer interessant om een paar open vragen te stellen. Bart ziet veel mogelijkheden in het gezamenlijk opbouwen van itembanken en vooral in dynamische vragen. In dynamische vragen worden variabelen ingegeven waardoor een vraag een andere verschijning heeft maar feitelijk hetzelfde toetst. Kijk maar naar het voorbeeld hieronder:

dynamische vraag

 

Gevraagd naar de nadelen van digitaal toetsen vinden zowel Bart als Cathelijne dat het een investering is. Tijd die vroeger aan het nakijken besteed werd, gaat nu in het maken van de digitale toets zitten.

Na afloop waren verschillende deelnemers zeer geïnteresseerd in een praktische workshop om zelf ervaring op te doen.

Wordt vervolgd.

 

Geplaatst in onderwijs, online toetsing, TeleToets

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>