Jip en Janneke praten over software ontwikkeling

Meestal heb ik het in dit blog over digitaal (online) toetsen. Daarvoor heb je een applicatie (software) nodig. Deze blog gaat over mijn ervaringen met softwareontwikkeling en digitaal toetsen.

Vorige week had ik een interessant gesprek met mijn (IT) collega. Ik zal een fragmentje uit het gesprek delen:

Als jij iets vertelt aan klanten dan begrijp ik er niets van. Het gekke is dat de klanten jou wel begrijpen.

Ik: (een beetje verbijsterd) Oh?! communicatie

Ja, jouw gesprekken gaan ongeveer zo. “Het is vies weer vandaag. Ik ga naar Ibiza. En morgen moet ik mijn band plakken.”

Het is, voor mij, volkomen onduidelijk waar je het over hebt.

Hij schudde vertwijfeld zijn hoofd.

Ik bedacht me: Hallo, we hebben het hier over toetssoftware en gesprekken met gewaardeerde klanten.

Hij ging verder met zijn verhaal:

Het gekke is dat de klant jou wel volgt. Die geeft volkomen adequate reacties op jouw vragen en opmerkingen.

Kijk dat maakt me wel weer blij. Kennelijk sla ik niet volkomen wartaal uit. Even kreeg ik die indruk wel. 

Daarna zei hij:

Jij bent zo wollig in je taalgebruik en zo weinig systematisch, ik heb altijd het gevoel dat ik de boodschap er uit moet destilleren.

Hier viel ik ongeveer van mijn stoel.

Hij kon het niet weten maar in een vorig leven ben ik eens ernstig toegesproken door mijn toenmalige manager om vooral MEER wollig te communiceren. Mijn probleem was dat ik te rechtlijnig en helder problemen beschreef waardoor pijnpunten in de organisatie bloot gelegd werden. Dus of ik alsjeblieft een en ander wollig wilde communiceren. Echt ze zei wollig.

Niet lang daarna heb ik een andere baan gezocht.

Even terug naar het gesprek.

Mijn IT collega is een man die als geen ander in staat is een probleem te ontrafelen. Hij gaat tekenen en praten. Terwijl hij dat doet maakt hij een goede vertaalslag naar de software developers. Petje af.

Maar niet om het een of ander.

Die klantvraag breng ik bij mijn IT collega. Daarvoor heb ik gesprekken gehad met de klant. De klant die ik begrijp en die mij begrijpt. Echt ondanks alles wat mijn IT collega beweert, ze begrijpen me heus.

Wanneer ik de klantvraag bij mijn IT collega breng legt hij daarvoor restricties op. Ik mag geen oplossingen benoemen. Oplossingen moeten vanuit de techniek komen en niet van te voren ingekleurd worden door een klantvertegenwoordiger. Dat snap ik.

Dat vind ik moeilijk.

Klanten die een applicatie kennen geven aan mij ook vaak aan in welke richting ze een oplossing zoeken.

Maar: In software is het door het gebruik van de code nog wel eens zo dat de oplossing uit andere hoek komt.

Eerlijk gezegd maakt mij dat niet uit.

Het gaat erom dat de klant krijgt wat hij hebben wil.

Mijn taak is zo goed mogelijk uitleggen wat de klant wil. Dat doe ik door voortdurend dicht tegen de processen van de klant aan te zitten. Goed met de klant door te praten wat de bedoeling is. Desnoods in Jip en Janneke taal. Daarna neem ik alles mee naar huis en ga met mijn IT collega praten. In gesprek met mijn IT collega stel ik me vaak op als de klant.

En dan gebeurt het.

Ik krijg terug dat ik te wollig ben.

Volgens mij is mijn IT collega te rechtlijnig en ongenuanceerd. Hij maakt alles zwart en wit, terwijl voor mij en mijn klant er veel tinten grijs zijn.

Wat is de moraal van dit verhaal?

Vanuit verschillende invalshoeken hebben mensen verwachtingen over de werking van de applicatie. De techniek, de klant, de consultant en de productowner moeten met elkaar praten over de applicatie. Maar ze verstaan elkaar niet. Het is alsof de één van Mars komt en de ander van Venus.

Je kent dat spelletje waarbij je een woord in je oor gefluisterd krijgt en dat woord door moet geven aan je buurman? Juist, grote verbazing wanneer de laatste het woord hardop uitspreekt. Het lijkt in de verste verte niet op het oorspronkelijke woord. Dat kan zomaar gebeuren met software ontwikkeling.

Hoe los je dat nou op?

Dat is niet eenvoudig maar het kan wel. Veel hangt af van de communicatie!

Vier tips voor applicatie ontwikkeling:

  1. Zorg dat de klantvraag helder is. De (ontwikkel)opdracht moet eenduidig zijn. Dit is moeilijker dan je denkt en vergt veel overleg en afstemming.
  2. De productowner maakt de verbinding met de techniek. Code schrijven is een vak apart. Degene die de code schrijft moet constant kunnen checken of datgene wat hij schrijft nog past bij de opdracht en klantwens. Dat betekent dat de productowner continu moet afstemmen met ontwikkelaars en klant.
  3. Toets met regelmaat de klantwens door tussentijdse presentaties van alles wat al klaar is. Dit geeft de klant ruimte om bij te sturen en voortdurend af te stemmen of de opdracht nog scherp op het netvlies staat.
  4. Neem in je projectplan en offerte voldoende ruimte op voor overleg en afstemming.

De basis van een goede applicatie en een tevreden klant is communicatie en verwachtingen management.

Wanneer je elkaars taal niet spreekt moet je zorgen dat je elkaar wel gaat begrijpen, desnoods in Jip en Janneke taal.

 

Veel van deze punten vind je terug in de SCRUM techniek. Wil je daar meer over lezen: SCRUM ontwikkeling.

Geplaatst in Andriessen, kwaliteit, software-ontwikkeling, TeleToets

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>