Mondelinge examens

Vorige week verscheen in AssurantieMagazine het volgende artikel:

Mondelinge examens worden o.a. gebruikt voor faalangstige mensen of voor slechtzienden of dyslectici. Het is prima dat dergelijke examens toegevoegd worden aan de dienstverlening van examenbureaus. Wel zijn er consequenties verbonden aan een mondelinge afname. In het artikel wordt een belangrijke al genoemd: de examens zijn fors duurder. Dat is logisch. Een schriftelijk examen kan met meerdere kandidaten tegelijk afgenomen worden onder toezicht van één surveillant. Een mondeling examen is individueel en wordt bij voorkeur afgenomen door een examinator en een tweede persoon. Een gecommitteerde (zoals NIBE SVV doet) of een secretaris. Deze kan voor verslaglegging zorgen en bewaken dat de afgesproken punten aan de orde komen. Soms wordt samen het eindoordeel gegeven soms zal de examinator (inhoudsdeskundige) dat alleen doen en bewaakt de gecommitteerde of secretaris alleen het proces van het mondelinge examen.

Door gebruik te maken van digitale verslaglegging zorg je dat het proces van mondeling examineren eenduidiger wordt. Hiermee kun je de volgende situaties inzichtelijker maken:

1. Het is mogelijk dat een examinator een roze bril op heeft en iedereen van zijn meest positieve kant bekijkt.

2. Mondeling examineren eist andere vaardigheden van de examinator vergeleken met een schriftelijke correctie.

3. Een examinator kan een (onbewuste) voorkeur hebben voor bepaalde examenkandidaten. Bijvoorbeeld: examenkandidaten met rood haar hebben bij hem een streepje voor, omdat zijn kinderen ook rood haar hebben. Van dit soort vooroordelen heb je geen ‘last’ bij een geanonimiseerde schriftelijke versie van een examen.

Concluderend: het is zeer wenselijk dat bij een mondeling examen twee personen aanwezig zijn. Waarbij één de rol van examinator (vragensteller) heeft en de ander notuleert en het proces bewaakt. Daarnaast is het wenselijk de verslaglegging digitaal te doen, zodat eventuele vooroordelen en/of beoordelingsfouten tijdig gesignaleerd kunnen worden. Een mondeling examen komt hierdoor inderdaad duurder uit dan een schriftelijk examen. Dit heeft niets te maken met een diploma kopen zoals in de reacties op het artikel over NIBE SVV staat.

Geplaatst in beoordelingsexamen, dyslexie, EVC, observational workplace assessment, online toetsing
0 reacties op “Mondelinge examens
2 Pings/Trackbacks op "Mondelinge examens"
  1. [...] jQuery("#errors*").hide(); window.location= data.themeInternalUrl; } }); } onlinetoetsing.wordpress.com – Today, 5:10 [...]

  2. [...] De intersubjectiviteit neemt ook toe door het maken van een analyse over de beoordelaars. Bij een digitale afname van een beoordelingsexamen is dat vrij eenvoudig. Door een vergelijk te maken tussen de verschillende beoordelaars is duidelijk te maken of een beoordelaar een roze bril draagt of juist niet (zie ook deze eerdere blog). [...]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>