MOOC en toetsing

In onderwijsland gonst het ervan.

Flipped classrooms, Learning Analytics en MOOC’s.

Over de laatste wilde ik het graag even hebben.

Een MOOC is een Massive Open Online Cursus.

In deze cursus kunnen veel  studenten zich aansluiten en onderling ook informatie uitwisselen. Deze zomervakantie bedacht ik me, heb ik tijd om een MOOC te doorlopen.

Op 8 juli ben ik gestart met de EdX en Harvard MOOC ‘Leaders of learning. Voor mij was het de eerste keer dat ik aan zo’n grote online cursus deelnam. Ik vond het erg plezierig dat ik eigen tijd en eigen plaats kon studeren. Het aangeboden materiaal was prima. Naast de meer college-achtige videofragmenten van Professor Elmore waren er ook videos met als thema: Voices in the field. Videos van deskundigen die hun eigen ervaringen deelden. Het videomateriaal is met veel zorg gemaakt en het waren steeds maar korte videos: 2-5 minuten.

Leaders of learning

 

Daarnaast werden literatuur referenties gegeven en werd je uitgedaagd deel te nemen aan het forum.

Dat forum vond ik wel een dingetje.

Op het moment dat je als een van de eersten je mening deelde in een discussie was het nog wel overzichtelijk. Bij enkele honderden verlies je het overzicht en staat jouw antwoord zeker ook al een keer vermeld als het niet vaker dan één keer is. Bij EdX waren ze ook niet gek dus er werden discussiegroepen op achternaam ingericht. Hierdoor werd het iets overzichtelijker maar een feest was het niet. Na drie weken heb ik de discussiegroepen gelaten voor wat het was.

Per onderdeel (section) werden steeds enkele multiple choice of multiple select vragen gesteld. Hieronder een voorbeeld van een vraag:

voorbeeld vraag

De vragen vond ik niet zo interessant, ze waren erg Amerikaans.

 

 

Peer assessment

Leuker was het onderdeel assessment. Met name het peer-assessment aan het eind van de cursus was bijzonder interessant.

Minimaal drie andere eindwerkstukken moest je beoordelen volgens vaststaande criteria. Daarnaast kreeg je per onderdeel de ruimte om te reageren op het te beoordelen werkstuk. Erg leuk en zinvol. Omdat het anoniem was kon je soms alleen aan het taalgebruik zien dat het geen native Engels was, maar er zaten mooie ideeën tussen.

 

Met veel plezier heb ik deelgenomen aan deze MOOC. De tijdsinvestering viel soms wat tegen (4-6 uur in de week). Gelukkig was halverwege een ‘bijkomweek’ gepland. Die had ik hard nodig.

Omdat vooraf maar ook tussentijds zelf reflectie momenten waren ingebouwd bleef je gedurende de hele periode met de cursus bezig.

Zelf reflectie

Op verschillende momenten voor, tijdens en na afloop van de cursus moest je een zelf reflectie schrijven. De zelf reflectie gaf een duidelijk beeld van de ontwikkeling die je doormaakt in je denken rondom leiderschap in leren. Bovendien geeft deze cursus je een goed houvast voor het type organisatie waar je bij past. Wat beweegt je waar word je warm van. Dat zijn essentiële vragen in het onderwijs. De dooddoener: we zetten ICT in en we hebben hedendaags onderwijs is al lang niet meer genoeg.

Belangrijk is te weten hoe je wilt leren en wat je leren wilt.

En hoe je als leider/docent kunt ondersteunen in het leerproces van de lerende. 

Lerenden maar ook leiders (managers) hebben recht op een leeromgeving die bij ze past. Dat kan een klassieke leersituatie zijn met een docent voor de klas die instructie geeft. Maar dat kan ook in een MOOC zijn. Of een combinatie van die twee. Het loont de moeite dat eens uit te zoeken. Niet alleen voor scholen maar ook voor bedrijven als lerende organisatie.

 

Geplaatst in competentiegericht onderwijs, onderwijs, online examinering, online toetsing, personal learning network, trainingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Vul je emailadres in om in te schrijven op deze blog en emailmeldingen te ontvangen van nieuwe berichten.

Edublogger