Onderwijs en ICT ze kunnen niet zonder elkaar

Dinsdag ook De Wereld Draait Door gezien?

Examentraining van docenten Joost van Oort en Sieger Kooij.

Met respectievelijk 5 en 2 miljoen hits op hun filmpjes op YouTube zijn ze ware coryfeeën voor de examenleerlingen. Een leerling vertelde dat hij een sessie van 20 uur instructie via het YouTube kanaal van Joost van Oort gevolgd had.

Waar Joost van Oort zijn video’s in zijn lessen gebruikt om verdieping aan te brengen (Flip the classroom) wordt zijn materiaal door andere docenten ook gebruikt voor lessen. Leerlingen kijken dan klassikaal naar de video’s.

Tja, dat kan ook.

Op deze manier gebruik je ICT in de klas. Het lesgeven zelf verandert niet.

Vanmorgen las ik op Twitter:

 

schrijfonderwijs

 

 

 

 

 

 

Deze tweet verwijst naar het Volkskrant artikel: Geen zin in grammatica? Dan maak je maar zin. Dit artikel gaat over nut en noodzaak van schrijfonderwijs. Martin Slagter zegt:

Bied jongeren een perspectief als ze zwoegen op oefeningen spelling en grammatica. Leg uit dat dit voorstadia zijn op weg naar een betere schrijfvaardigheid. Laat zien hoe leuk het is om een eigen schrijfstijl te ontwikkelen en je gedachten helder en aantrekkelijk onder woorden te kunnen brengen.

Vanuit de gedachte dat schrijven de manier van communiceren is klopt de redenering van Martin Slagter. De vraag is of het schrijfonderwijs overeind blijft. Blijven we communiceren met teksten en taal waarin het mogelijk is door grammatica fouten tot verkeerde conclusies te komen? Is het mogelijk dat we over ongeveer 10 jaar door middel van korte filmpjes communiceren?

Ik merk dat ik liever naar de uitleg van een nieuw product op YouTube kijk dan dat ik de gebruiksaanwijzing lees. Overigens lees en schrijf ik graag.

Soms merk ik dat een beeld meer zegt dan 1000 woorden.

Bijvoorbeeld bij de uitleg van een nieuw vraagtype voor onze toetssoftware aan de ontwikkelaars.

Beelden zijn heel belangrijk. Leerlingen hebben allemaal een smartphone met een Internetverbinding die ze constant in staat stelt beelden op te zoeken. Een filmpje kijken kost vaak minder tijd dan een uitleg lezen.

Ook voor het vak Nederlands zijn op YouTube filmpjes te vinden bijvoorbeeld deze: Hoe schrijf ik een betoog? van Lessen Nederlands. Of deze over werkwoordspelling:

Voor eindexamenleerlingen lijkt me dit geweldig. Alles nog even goed op een rijtje.

Dat is precies wat #DWDD onder de aandacht bracht.

Leerlingen vinden op deze manier hun eigen instructie. Een instructie die beter bij ze past. Ze volgen de instructie op het moment dat ze het nodig hebben.

Onderwijs en ICT zijn onlosmakelijk verbonden in de leerlingen.

 

Geplaatst in kwaliteit, onderwijs, video in toetsen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>