Onderwijs moet volledig anders

Met deze kop opent Remy Bonke zijn artikel in de Special Interest Group Digitaal Toetsen.

Ik ben meteen geïnteresseerd.

Zo’n grootse kop boven een stukje in de SURF groep voor digitaal toetsen?

Gevonden, het gaat ook over toetsen.

 

Dit zegt Remy erover:

Toetsfeedback op cijfers is een ander probleempunt. Wanneer een student een vak niet gehaald heeft, wil hij/zij graag weten waar het mis is gegaan. Meestal moet je als student zijnde, je dan eerst inschrijven voor de toetsinzage, vervolgens daar naar toe gaan, je fouten bekijken en dit vervolgens terug koppelen naar welk hoofdstuk uit het boek daaraan gekoppeld is. Een gigantisch omslachtig proces, maar wel de pijnlijke werkelijkheid waar wij als studenten mee te maken hebben.

Dit omslachtige proces kan zeker anders en beter. Buiten de oplossing die Remy bedacht heeft en laat zien op 17 november zijn hier al prachtige oplossingen voor.

Wanneer je digitaal toetst kun je feedback aan een vraag meegeven. Deze feedback kan op het niveau van:

  • competenties (taxonomie)
  • vraag
  • antwoord, zowel het goede als het foutieve antwoord

Een voorbeeld op het niveau van competenties:

resultaat feedback in scores

Bij een toets met automatisch na te kijken vragen is deze vorm van feedback eenvoudig te genereren. Verder kan je je voorstellen dat hier ook studie tips aan gekoppeld worden. Sommige scholen laten leerlingen op grond van deze informatie zelf aangeven wat ze willen leren.

In Remindotoets zie je een overzicht van alle feedback per vraag en antwoord:

feedback

Naar keuze kan de feedback ingesteld worden voor goede en foute antwoorden of op vraag niveau.

Tip voor docenten:

Let op bij het geven van feedback dat je dit zo algemeen mogelijk doet dit vergroot de houdbaarheid van een itembank;

Remy heeft het vooral over summatieve toetsing, denk ik. In de formatieve toetsing kan ook veel gewonnen  worden door het geven van feedback. Zie hiervoor ook eerdere blogposts:

  1. Tussentijds toetsen verbetert leereffect
  2. Waarom formatief toetsen ertoe doet

 

Buiten het feit dat ik Remy heel veel succes wens en een deel van zijn ideeën over ander onderwijs van harte onderschrijf ben ik van mening dat techniek ondersteunend moet zijn.

De zwakste schakel in het gebruik van ICT of techniek in het onderwijs is nog steeds de mens.

Het invullen van feedback in de toetssoftware hangt niet van de software af. Veel mensen vinden dat uiteindelijk teveel werk.

 

Geplaatst in formatieve toetsing, online examination, online examinering, online toetsing, tussentijds toetsen, vraagsoorten
1 Reactie op “Onderwijs moet volledig anders
  1. Ben Wilbrink zegt:

    Toetsvragen moeten zo transparant zijn dat de leerling die moeite heeft met een bepaalde vraag dan ook meteen weet wat eraan zijn kennis/voorbereiding mankeert.
    Nog een goede proeftoets geven, en klaar is Kees.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Vul je emailadres in om in te schrijven op deze blog en emailmeldingen te ontvangen van nieuwe berichten.

Edublogger