Retrospectief en wensen #blimageNL

Van Frans Droog kreeg ik vorige maand  de BlimageNL uitdaging. Blimage is een samenvoegsel van de woorden blog en image.

Het idee is in Nederland geïntroduceerd door Frans Droog.

Inmiddels zijn er al veel Blimages geschreven.

Een paar uur later volgde de uitdaging van Edith van Montfort, maar zij gunde me ook een fijne vakantie. Dank daarvoor Edith :).

Van Frans ontving ik deze foto, voor de BlimageNL uitdaging:

toetslokaal

Nou kan ik daar makkelijk een stuk over schrijven. de eerste associatie is toch dat examenlokaal met PC’s;

 

online examineren dus.

 

Dat doe ik niet!

Wanneer je over online examineren wilt lezen adviseer ik je eens lekker door dit blog te struinen.

De uitdaging BlimageNL wil ik gebruiken om eens iets persoonlijks over (mijn) onderwijs te vertellen.

Op de basisschool was ik enorm bevoorrecht. De leraren die ik toen had zijn me voor altijd bij gebleven. Ze zorgden ervoor dat ik:

  • met plezier naar school ging
  • extra uitgedaagd werd (rekenen en wiskunde)
  • en in vrije tijd veel mocht lezen :)

De overgang naar de middelbare school vond ik schokkend. Ik had geen idee wat me te wachten stond.

Eerlijk gezegd had niemand echt een idee.

Mijn vriendinnetje en ik vroegen ons af of we ook cijfers aan elkaar zouden leren schrijven….

Niet dus.

De brugklas was een vreselijke periode. Ineens moest ik van alles. Van de ene klas naar de andere rennen. Tussendoor naar een ander gebouw fietsen.

En, o ja dat fietsen, iedere dag 11 kilometer naar school. Na school 11 kilometer terug, zucht.

Verplicht huiswerk maken. Woordjes leren. Informatie leren die ik later pas echt ben gaan begrijpen. Toen ik mijn kinderen hielp bij hun huiswerk begreep ik pas echt wat iets betekende. Denk bijvoorbeeld aan een vak als aardrijkskunde waar je leert hoe bergen en dalen ontstaan. Er wordt verteld over gletschers en de gevolgen voor het weer.  Dat leer je wel, maar je begrijpt het niet, als het je niet interesseert. Die interesse kwam wel, maar pas bij mijn kinderen.

In de bovenbouw van het VWO werd alles anders. We werden al een beetje meer serieus genomen en er waren keuzeprojecten. Een hele periode heb ik een middag in de week fotografie gehad. Ik vond het heerlijk. We leerden fotogrammen maken en foto’s maken en ontwikkelen.

fotogram

 

We gingen naar exposities voor inspiratie. En naar buiten om foto’s te maken, om te leren kijken.

School was leuk door deze lessen.

Mijn kinderen zien school als een noodzakelijk kwaad. School sluit niet aan bij hun belevingswereld en ze moeten vooral veel. In de afgelopen jaren heb ik gemerkt dat het curriculum soms niet logisch in elkaar zit. Zo moesten ze in de tweede klas een onderzoeksopdracht voor aardrijkskunde doen. Twee weken na de inleverdatum kregen ze een projectweek over het doen van onderzoek en de verslaglegging.

Deze afstemming ontbreekt denk ik op meer scholen. Docenten werken niet van nature samen. Vaak hebben ze een eigen ‘winkeltje’. Mijn plezier in school deed zich vooral voor op de basisschool toen de leerkracht goed in de gaten had waar ik mee bezig was en me uitdaagde om extra dingen te doen die ik leuk vond. Op de middelbare school werd ik gegrepen door het vak fotografie. Dat was geen echt vak maar ik liep er wel warm voor.

Op veel scholen zie je nog steeds dit soort extra activiteiten, toneel, Engelse conversatieles, muziek etc. Prachtige initiatieven die kunnen zorgen voor de motivatie van leerlingen.

Maar: kan het niet anders. Zou school niet gewoon leuk moeten zijn?

Is dat ook niet het probleem in het onderwijs?

Politici en docenten zijn allemaal ook ouder (of kunnen zich in die rol verplaatsen) en bepalen wat kinderen moeten weten. Wat ze moeten kennen en kunnen. In werkelijkheid is dat niet wat kinderen willen leren. Kinderen weten niet wat ze willen leren zolang ze niet uitgedaagd worden.

Maar: uitgedaagd word je niet door een te vol curriculum met allemaal verplichte vakken. Wanneer je 35 lesuren in de week hebt en naar school moet fietsen ben je blij als je thuis even wat anders kunt doen, nadat je je huiswerk gemaakt hebt.

Ik pleit voor meer keuzevrijheid en ruimte om te ontdekken wat je leuk vindt op school. Zodat je een weloverwogen keuze kan maken voor een studie. Dat leidt misschien tot minder studie-uitval.

Geplaatst in BlimageNL, onderwijs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>