Schapen en de Toekomst van Toetsen

Afgelopen donderdag werd het 10e NVE (Nederlandse Vereniging voor Examens) congres gehouden.

Het 10e!

De opkomst was groot: 150 deelnemers aan het congres. En vergeleken met vorige jaren ook veel jonge(re) mensen, YES!

En niet zo maar deelnemers maar examenwerkers.

Allemaal mensen die betrokken zijn bij examens en examinering.

Mensen met een passie voor toetsing.

Dit was een stuk van het programma:

programma congres NVE

 

Jef Staes.

Dat was me wat.

Hij vertelde ons zo maar even dat examens en diploma’s de moordenaars van passie en talent waren.

En dat in het hol van de leeuw.

Bij de examenwerkers.

NVE congres

Oké. Punt gemaakt ook examenwerkers hebben een passie.

Waar Jef het over had was vooral het oude denken rondom onderwijs.

Onderwijs dat nog op dezelfde manier vorm gegeven wordt als 100 jaar geleden. Onderwijs dat gebaseerd is op een deskundige voor de klas en veel, heel veel boekenwijsheid.

Jef Staes noemt dat de 2D mens. De 2D mens is opgeleid tot schaap. Een kuddedier dat zich laat leiden door hekjes en andere mensen.

schapen

De vraag is of innovatie niet een ander soort mens dan de 2D mens nodig heeft.

Ja, zegt Jef Staes, we hebben een 3D mens nodig. iemand die zich laat leiden door passie en talent, die leert omdat hij het leuk vindt. Alleen die mensen bedenken nieuwe dingen en leren en groeien graag.

Ze zijn geen schaap.

En nee, we hebben geen examens nodig. De toekomst van examens is social validation. Dat is zeg maar het duimpje van Facebook en het hartje van Twitter. Maar ook de recommendations en endorsements van LinkedIn. Dit levert een competence playlist op die zicht geeft op datgene waar je goed in bent. Datgene waar je een passie voor hebt. Waarin je talent hebt.

Ik ben benieuwd of dit dan de toekomst van examens is?

Het is in ieder geval stof tot nadenken.

Iedereen kon drie workshops volgen. Van het inrichten van examenlocaties tot proctoring en van formatief toetsen tot praktijktoetsen. Kortom voor elk wat wils.

Persoonlijk vond ik de presentatie van Daniel Haven vooral erg leuk. Hier kun je een stuk van zijn presentatie zien:

Voor mij is dat de toekomst van toetsen. Het is de eerste keer dat ik een voorbeeld zie van goede proctoring. Ik herinner me een eerdere vorm van proctoring die wij zo gekraakt hadden :).

Jochen den Ouden vertelde nog wat over hacken en fraude in digitale toetsomgevingen. Ik hoop maar dat iedereen daar ook goed naar geluisterd heeft.

Tenslotte werd de Prijs voor Examens uitgereikt.

De genomineerden waren:

- Hanzehogeschool Groningen met de Werkgroep Kwaliteit van Toetsen en Beoordelen;
Hogeschool van Amsterdam met de Score website;
Hoffelijk Examens met De Examenbus.

De Hanzehogeschool won de Prijs voor Examens. Beide hogescholen verdienen een pluim voor de openheid en transparantie waarmee ze kennis en ervaring delen op het gebied van toetsen en beoordelen.

 

De publieksprijs voor Examens ging naar de examenbus van Hoffelijk. De bus stond buiten en is een mobiel toetslokaal, hartstikke handig het examenlokaal komt naar je toe.

Wij zijn er trots op daar een kleine bijdrage aan geleverd te hebben in de vorm van het opleiden van de toezichthouders.

De-Hoffelijk-Examenbus

 

 

Al met al was het een leuke dag. Ik voelde me zeker geen schaap :).

Jammer dat het thema de toekomst van toetsen een beetje onderbelicht bleef, ik denk echter niet dat dat voor de examenwerkers een probleem was. Het enthousiasme was groot.

Bestuursleden NVE gevraagd (geen schapen)

Ik hoop dat de oproep van Frank Huberts voor bestuursleden van de NVE onder de examenwerkers tot respons leidt. De NVE is immers de beroepsvereniging voor examenwerkers.

Geplaatst in Andriessen, fraude, NVE

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>