Socrative

Vandaag kwam ik op Twitter het volgende tegen:

Ook in Boek 2.0 is een hoofdstuk gewijd aan Socrative. Voor mij aanleiding om eens te kijken en ervaring op te doen.

Socrative is een eenvoudig digitaal toets en quiz programma. Het omvat de aloude stemkastjes, maar biedt ook meer geavanceerde mogelijkheden voor digitale toetsing. Door een vraag aan je klas te stellen en de leerlingen te laten antwoorden met hun smartphone kun je net als met stemkastjes op je digibord de resultaten meteen beschikbaar maken. Leerlingen loggen in met de code van de klas (room) die ze van de docent krijgen. Aandachtspunt er kunnen niet meer dan 50 deelnemers tegelijk in de room.

Echte toetsen zijn ook mogelijk met gesloten en open vragen. De resultaten zijn in een excel te downloaden. Daarbij worden correcte antwoorden groen gekleurd en foutieve antwoorden zijn rood. Open vragen moet je vanzelfsprekend zelf nakijken. Naast deze toetsing is het mogelijk vragen ter reflectie te stellen in het exit ticket. Leerlingen geven dan eerst aan of ze iets geleerd hebben en daarna wat ze geleerd hebben, waarna ze het bewijs leveren. De weergave is plezierig en wijst zich vanzelf.

 

 

 

 

 

Met space race kun je groepen tegen elkaar laten spelen. Het resultaat wordt grafisch grappig weergegeven:

 

Mijn eerste conclusie: Socrative is een gemakkelijk digitaal toetsprogramma, met wat extra mogelijkheden. Wanneer je Socrative in wilt zetten voor examens is het minder geschikt. Fraude is eenvoudig mogelijk, je kunt als leerling een andere naam opgeven, dat is voor de docent niet te zien. Daarnaast is het niet zo veilig, resultaten worden eventueel per email verstuurd en worden niet bewaard. Nadeel daarvan is dat het beoordelen van de kwaliteit van de vragen lastiger is.

Iemand praktijkervaring met Socrative? Ik hoor het graag.

Via Twitter ontving ik onderstaande aanvullingen van Willem Karssenberg (@trendmatcher):

Een stappenplan voor het werken met Socrative van @svanderweide

En stemmen in de klas van @trendmatcher

Geplaatst in online examination, online examinering, vraagsoorten
2 reacties op “Socrative
  1. Hans zegt:

    Gisteravond een proeftentamen afgenomen met Socrative. Tussen 20 en 21 uur kregen studenten de gelegenheid om ‘student paced’ (in eigen tempo) een aantal vragen te maken. Van de 60 studenten namen er zo’n 25 deel. De excel file heb ik gedeeld met de studenten met de vraag om er zelf conclusies aan te verbinden over beter te leren leerstof. Ook ik kan mijn conclusies trekken als het gaat om welke onderdelen nog extra aandacht vragen in de resterende colleges. De laatste vragen gingen over het proces. Een enkele student klaagde over een gemiste vraag, maar het is lastig om na te gaan waar dat aan ligt. Algemene lijn in de reactie en ook mij mening als het om het proces gaat: een leerzame ervaring.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>