Spieken: een andere dimensie

Vorige week verscheen ineens in het nieuws:

Papieren vliegtuigjes, ouders helpen kinderen met de staatsexamens

Dit geeft een hele nieuwe dimensie aan spieken.

Stel je voor dat je als school afhankelijk bent van het aantal geslaagden.

Je wordt betaald voor het aantal geslaagde leerlingen.

 

Meer geslaagden  = meer geld

 

Wat doe je dan als schoolleiding?

Knijp je dan een oogje dicht? Voor de massale hulp?

Of: Ontken je dat het gebeurt, zoals de schooldirecteur uit het filmpje in het interview met Reuters?

 

In Nederland kennen we dergelijke excessen niet.

In de voorbereiding naar eindtoetsen zien we wel dat ouders steeds meer druk leggen op hun kinderen om een zo goed mogelijke prestatie te leveren.

Daar spelen toetsenboeren dan weer handig op in. Als meest akelige voorbeeld, met de meest irritante reclame wil ik Squla benoemen:

Leren wordt wel heel erg leuk als je thuis oefent met Squla! 

BAH! Ik heb nog nooit een kind horen zeggen dat school ‘kort’ was. En zeker niet wanneer ik me daarbij voorstel dat je de docent moet opsluiten om hem vast te houden….

Uit onderzoek blijkt: Leren wordt leuk door bevlogen docenten.

Bevlogenheid leidt tot motivatie van leerlingen, gemotiveerde leerlingen leren makkelijker. Dat heeft niets met bijles te maken of een programma als Squla.

De ouders in India knokken voor hun kinderen op een zichtbare manier. Ze klimmen in het schoolgebouw om te zorgen dat hun kinderen het examen halen.

In Nederland gebeurt feitelijk hetzelfde maar het is minder zichtbaar. Teaching-to-the-test is het motto. De vraag is of dat effectief is. De vicieuze cirkel van teaching-to-the test wordt goed geschetst door Marjolein Zwiktredmolen-van-de-toetsen

Op de website van Squla staat daarover:

Cito Eindtoets voorbereiden met Squla

Squla heeft speciale Cito-modules zodat kinderen zich spelenderwijs kunnen voorbereiden op de Eindtoets. Vol zelfvertrouwen de Citotoets tegemoet!

Daarmee is overduidelijk dat Squla teaching-to-the test vorm geeft. Teaching-to-the-Cito-test welteverstaan. Dat heeft niets te maken met plezierige lessen en een leergierig kind.

Toetsen zijn natuurlijk belangrijk. In de schoolsituatie zou een docent de toets moeten maken. Van een leerkracht mag je verwachten dat hij zijn leerlingen kan beoordelen.

De vraag is dan of het belang van gestandaardiseerde toetsen niet overtrokken wordt.

 

Geplaatst in beoordelen, onderwijs, online toetsing
1 Reactie op “Spieken: een andere dimensie
  1. ManonBonefaas zegt:

    Tja en dan las ik vandaag dit: https://www.themarshallproject.org/2015/04/09/cheaters-never-prosper over docenten die gevangenisstraf krijgen naar aanleiding van fraude. Discussie in de LinkedIngroep van de NVE.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>