Tips bij invoeren ICT in onderwijs

Vorige week schreef ik al over het domino-effect bij de invoering van ‘T” (techniek) in onderwijs. Vijf tips vanuit eigen ervaring en met de kennis van het SURF project MARCHet.

1. Begeleiding is belangrijk: docenten willen graag begeleid worden, ze willen niet het gevoel hebben er alleen voor te staan. Het is prettig terug te kunnen vallen op expertise van anderen wanneer je het even niet meer weet.

2. Communicatie: zowel afspraken die genotuleerd worden als nieuwe informatie rondom de innovatie of (technologische) verandering moeten helder gecommuniceerd worden. Hierbij kunnen verschillende kanalen gebruikt worden zodat iedereen van de juiste informatie voorzien kan zijn. Bij verschillende kanalen kun je denken aan RSS feeds, nieuwsbrieven maar ook notulen of een ondersteunende (e-learn)omgeving met een forum.

3. In het verlengde van het voorgaande: PR. Zorg voor voldoende geluid over de nieuwe activiteiten en maak een speciale website of een themanummer van een tijdschrift. Zorg voor een podium voor (near) best practices.

4. Veranker ‘T’ in je organisatie. Op Tpacknl werd gesproken over buddyteams. Een buddyteam bestaat uit bv twee docenten die elkaar ondersteunen bij de invoering van de implementatie. Door elkaar op de hoogte te stellen van de vorderingen en moeilijke momenten kunnen de buddy’s elkaar helpen. Maar verankering heeft meer nodig: ondersteuning van de directie maar ook een fundamentele aanpassingen van functieprofielen. Alle (nieuwe) docenten moeten bijvoorbeeld ICTvaardig zijn.

5. Besteed aandacht aan de uitkomsten van een project. Maar al te vaak worden de uitkomsten van een project alleen gepresenteerd aan de opdrachtgevers in een organisatie en gebeurt verder niets of weinig met de resultaten. Het is weer over tot de orde van de dag. Projecten rondom techniek in het onderwijs vergen aanpassingen in het proces van de organisatie. Soms is dat lastig maar het is geen reden het niet te doen want stilstand is achteruitgang.

Het doel bij de invoering van ICT in het onderwijs is onder andere zowel docent als student blijvend te faciliteren in het onderwijsproces, kortom: de dominosteentjes moeten blijven vallen.

Geplaatst in kwaliteit, onderwijs
0 reacties op “Tips bij invoeren ICT in onderwijs
3 Pings/Trackbacks op "Tips bij invoeren ICT in onderwijs"
  1. [...] Tips bij invoeren ICT in onderwijs « Online toetsing Vorige week schreef ik al over het do mino-effect bij de invoering van 'T” (techniek) in onderwijs. Vijf tips vanuit eigen ervaring en met de kennis van het SURF project MARCHet. 1. Begeleiding is belangrijk: docenten willen … Source: onlinetoetsing.wordpress.com [...]

  2. [...] Tips bij het invoeren van ICT in het onderwijs Share this:Vind ik leuk:LikeWees de eerste om post te waarderen. [...]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>