Toetsen? Formatief!

Toetsen? Leerlingen willen minder. Docenten willen minder. Doen dus. Deze titel is van een blogpost van Frans Droog waar ik eerder al op reageerde. Toch laat het me niet los en wil ik wat uitgebreider reageren. De conclusie van Frans is:

Mijn conclusie is dat Frans meer aan formatieve toetsing zou moeten doen. Ik schrijf dit nu naar aanleiding van een blog van Frans maar ik denk dat het voor het gehele Voortgezet Onderwijs geldt: formatieve toetsing wordt niet of nauwelijks gebruikt.

Formatieve toetsen kunnen worden gebruikt om leerlingen kennis te laten opdoen of te laten toepassen. Zij maken integraal onderdeel uit van het leerproces en hebben geen directe consequenties voor de eindbeoordeling. Doel van dit type toetsen is te diagnosticeren welke kennis of toepassing van kennis nog ontbreekt en de leerling dus nog moet verwerven. Bij formatieve toetsen worden vaak toetsomschrijvingen gebruikt als instaptoetsen, diagnostische toetsen, voorkennistoetsen, zelftoetsen. Belangrijkste doelen van formatieve toetsen zijn meten en leren. (http://nl.wikibooks.org/wiki/Onderwijstechnologie/Klastechnologie/Digitaal_toetsen)

De reactie, ja maar het huiswerk is toch een vorm van formatieve toetsing, kan ik me voorstellen. Natuurlijk moeten leerlingen huiswerk maken. Maar vaak is het huiswerk in een werkboek, een overschrijfoefening van het leerboek. De leerling is op een saaie manier bezig met huiswerk maken en wordt zelden uitgedaagd. Rondom het bespreken van huiswerk zijn een aantal kwetsbaarheden die bepalend zijn voor de kwaliteit van de feedback. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een onrustige klas, dromerige of afwezige leerlingen en de druk op de docent om de te behandelen stof op tijd af te krijgen.

Wanneer je digitaal toetst is formatieve toetsing een fluitje van een cent. Belangrijk is wel dat je de voorwaarden zoals Frans die beschrijft uitvoert. Kwalitatief goede feedback is essentieel. Door te toetsen worden leerlingen bewust van datgene wat ze niet kennen (en kunnen). Ze worden uitgedaagd aan het werk te gaan. Dat is anders bij het maken van huiswerk. Volgende keer beter is het motto.

Voor docenten (en ouders) wordt door het gebruik van formatieve toetsing veel duidelijker waar een leerling staat. Toetsen is een prettige effectieve manier om te leren. Bijkomend voordeel: faalangstige leerlingen gaan beter presteren wanneer ze regelmatiger een goede formatieve toets gemaakt hebben. Ze worden bevestigd door de feedback die ze krijgen en hoeven niet meer bang te zijn voor een toets: ze weten immers dat ze de stof beheersen.

Geplaatst in onderwijs, online toetsing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>