Toetssoftware inrichten met voorbedachten rade

Stel, je hebt na flink wikken en wegen voor een online toetssoftware gekozen die perfect bij jouw organisatie past! Je hebt de link naar deze software ontvangen samen met jouw inloggegevens. Je staat op het punt om de online toetsomgeving te gaan inrichten. Je hebt alleen nog nooit eerder met digitale toetssoftware gewerkt….

Wat doe je nu?

  • Optie 1: Je gaat gewoon proberen. Door middel van trial and error ontdek je de ideale inrichting van de toetssoftware.
  • Optie 2: Je volgt eerst een training. Waar nodig lees je de handleidingen goed door. Op basis van deze kennis richt je de toetssoftware in.

Optie 1 doet mij denken aan een stroming binnen het behaviorisme die zich bezighoudt met operante conditionering (OU, 2015). Binnen het behaviorisme wordt alleen gekeken naar waarneembaar gedrag van mens en dier. Operante conditionering richt zich vooral op het aan- en afleren van gedrag door middel van straffen en belonen. Bijvoorbeeld: Een leerling moet kennis vergaren over de Tweede Wereldoorlog. Hierover krijgen de leerlingen een toets. Voor de toets krijgen de leerlingen een cijfer. Daaraan wordt een waardering voldoende of onvoldoende gekoppeld. Het cijfer wordt hier ingezet als een straf (onvoldoende) of beloning (voldoende) om de leerlingen te stimuleren om de stof te leren.

Wanneer je leert door middel van trial and error dan leer je dus door middel van straffen en belonen.

Je blijft testen met de inrichting van de toetssoftware totdat je als beloning een succeservaring hebt.

Bijvoorbeeld: Je wilt de volgende ‘papieren’ vraag invoeren.

Onderwijspsycholoog Benjamin Bloom ontwikkelde tussen 1948 en 1956 een taxonomie waarmee hij verschillende toepassingsniveaus van kennis ordende. In willekeurige volgorde zijn dit:

  1. Analyseren
  2. Synthetiseren
  3. Toepassen
  4. Begrijpen
  5. Evalueren
  6. Reproduceren     

Wat is de juiste volgorde van de kennisniveaus van hoog naar laag?

      a.  2, 5, 1, 3, 4, 6
      b.  1, 5, 2, 4, 3, 6
      c.  5, 2, 1, 3, 4, 6

Voor deze vraag kun je gebruik maken van een meerkeuzevraag. Deze vraag is voor de leerling net zo eenvoudig te beantwoorden als de ‘papieren’ vraag. Dit kan zorgen voor een succeservaring voor de toetsconstructeur waardoor je deze vraag op deze manier blijft afnemen. Het belangrijk nadeel van de keuze voor dit vraagtype: multiple gok. Dit nadeel kun je eenvoudig op lossen door gebruik te maken van een ander digitaal vraagtype…

Hier wordt meteen het risico duidelijk dat kleeft aan de werkwijze van trail and error. Je neemt bij het uitproberen van de toetssoftware je bestaande kennis over het ontwikkelen van examens op papier mee. Hierdoor weet je bijvoorbeeld hoe je een examen goed op moet bouwen. Je mist echter ook kennis. Digitaal heb je namelijk andere mogelijkheden. Om alles uit de toetssoftware te halen wat er in zit, moet je wel van deze mogelijkheden afweten. Zo kun je bij de meerkeuze vraag hierboven beter gebruik maken van een rangschikvraag (afbeelding 1).

rangschikvraag

Afbeelding 1: Rangschikvraag in TeleToets

Door middel van trial and error kom je niet tot deze oplossing. Je moet op zijn minst op de hoogte zijn van de beschikbaarheid en doel van deze vraagsoort. Wanneer je een training volgt of van te voren handleidingen bestudeert (optie 2), heb je een beter beeld over de mogelijkheden van de software.

Op deze manier kun je uit alle aangeboden kennis zelf die informatie selecteren die van toepassing is op jouw eigen situatie (organisatie). Dit heeft overeenkomsten met de constructivistische leertheorie (zie onderstaande video). Deze theorie stelt dat jij zelf actief kennis opbouwt uit de informatie die je aangeboden wordt. Door het selecteren van informatie uit de training en de handleidingen creëer je een beeld van de inrichting van jouw software. Je kiest bijvoorbeeld uit de voorlichting over digitale vraagtypes die vraagtypes uit die passen bij jouw doelgroep en het doel van het examen.

Voor een trainer of schrijver van handleidingen is dit een grote uitdaging! De informatie moet zo aangeboden worden dat jij, vanuit jouw bestaande kennis, de waarde ziet van bepaalde opties in de toetssoftware. De trainer moet jouw stimuleren waar nodig buiten de bestaande kaders van jouw organisatie te denken. Waardoor jij dus voor de rangschikvraag kiest en niet voor de meerkeuzevraag..

Bij de inrichting van toetssoftware maak je altijd gebruik van trail and error. Soms loopt het nu eenmaal anders dan verwacht. Dit is ook prima. Wanneer je een training volgt en handleidingen leest, weet je in ieder geval waar je de informatie vandaan kan halen. Hierdoor kun je flexibel met ‘errors’ omgaan.

Bronnen:

OU. (2015) Proef eens van.. Psychologie. http://bit.ly/1OqW0QC

Geplaatst in online toetsing, TeleToets, trainingen, vraagsoorten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>