Tuinieren: een ander perspectief

Allereerst maak ik mijn excuus. Ik heb al heel lang niet van me laten horen en dat is niet zo aardig voor mijn trouwe bezoekers.

Sorry dus.

Nu dat uit de wereld geholpen is kan ik mijn blog gaan schrijven.

Vorige week was ik aan het hardlopen. Ik loop dan altijd langs een piepklein huisje. Het huisje had een prachtige verzorgde voortuin. Mooie bloemen en zo. Ik heb er geen verstand van dus ik kan niet zeggen wat allemaal in die tuin stond, maar het was kleurrijk.

De goede lezer heeft het vast opgemerkt:

ik schrijf in de verleden tijd.

Op een dag werd de hele tuin leeg gehaald. Daarna werden er foeilelijke bakken in gemetseld, met van die grote grijze stenen. stenenNet als op de foto: de buitenkant werd niet afgewerkt. Alle bakken waren ongeveer even hoog met een smal paadje er tussen. Met nieuwsgierigheid bleef ik het volgen.

Een tijdje later waren de bakken vol met zand.

Plantjes werden in de bakken gezet.

Het bleef er vreemd uitzien, die kleine tuin met die reusachtige bakken en die kleine paadjes.

Tot ik de moeite nam om eens naar binnen te kijken. In de woonkamer was ongeveer één meter van het raam een ziekenhuis bed geplaatst. In het bed een zieke dame.

Ineens viel alles op zijn plek.

Door de opbouw van de bloembakken leek het vanuit de kamer één bloemen zee. 

Soms moet je een ander perspectief kiezen.

Dat geldt voor (digitaal) toetsen ook. Een ander perspectief kan helpen om een toets eens anders vorm te geven. Belangrijk daarbij is dat je constant voor ogen houdt voor wie je het doet. In dit geval werd de tuin aangelegd voor de zieke dame. Een digitale toets maak je voor een leerling of voor een dyslectische leerling.

Het kiezen voor een andere vorm is niet erg, het uit het oog verliezen van je doel wel.

Deze digitale toets kwam ik tegen:

foto

Kijk maar eens goed. 

Het is een digitale toets met één open vraag.

In de ene open vraag staat de hele toets.

Dat betekent dat de leerling in het antwoord vak ook alle antwoorden kwijt moet.

Deze toets werd voorgelegd aan dyslectische leerlingen.

 

Ik was er even stil van.

 

Moraal van dit verhaal

Omdenken is goed. Een ander perspectief kiezen: prima. Maar bedenk je voor wie je het doet en of het perspectief dan nog past.

 

 

Geplaatst in kwaliteit, onderwijs, online examination, online examinering, online toetsing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>