Veiligheidsprotocol en examenfraude

Het zingt rond in de media: examens, veiligheidsprotocol, straffen. Dit naar aanleiding van de examenfraude en rechtszaak voor examendieven Ibn Ghaldoun en de recentelijke examenfraude op het ROC van Amsterdam. Vorige week stuurde ik deze tweet:

 

fraude ROC

 

Helaas: geen reactie. Ik vermoed dat de examens gewoon op papier waren. Het betrof examens voor juridische dienstverlening. En op het gevaar af dat ik nu beticht word van vooroordelen, merk ik toch op: daar zijn ze nog niet zo digitaal.

Het antwoord op examenfraude komt meteen.

Hoffmann Bedrijfsrecherche spreekt:

Het ontbreekt aan protocollen.

Luister naar het volgende fragment. Maar de vraag is:

Is dat nu het echte probleem? Zijn scholen geholpen met meer en betere protocollen?

Richard Franken van Hoffmann Bedrijfsrecherche denkt dat het onderwijs deze protocollen moet hebben om fraude beter te kunnen voorkomen. Ook het protocol van de staatsexamens gaat volgens hem niet ver genoeg. Heel terecht geeft hij aan dat in de gehele examenlogistiek de mens de zwakste schakel is. Maar protocollen of niet, awareness is naar mijn idee het allerbelangrijkste.

 

Geen voorbeeld van fraude. Maar deze blog van Tessa Sparreboom is een goed voorbeeld van de awareness van docenten rondom ICT en ICT hulpmiddelen. Deze blog is zo raak omschreven, het geeft zo goed weer wat de kennis van (sommige) docenten van ICT (hulpmiddelen) is. Het is bedroevend. Docenten zijn regelmatig onbewust onbekwaam. Daarom gaan ze zo makkelijk om met het mailen van vragen, terwijl al lang bekend is dat leerlingen bewust zoeken op toetsinformatie in mailboxen: Leerlingen zoeken toetsen. Ze hebben geen idee van het gemak waarmee leerlingen:

  • een password achterhalen,
  • even op de G-schijf van de computer van een docent kijken,
  • een USB stickje vinden en een paar uur later terugbrengen,
  • de vragen uit dropbox halen.

Onbewust onbekwaam dus.

Ik denk dat het zinvol is docenten bewust te maken van de risico’s van digitalisering. Pas op, ik bedoel niet dat we nu weer alles op papier moeten gaan doen want ook daar is fraude mogelijk. Nee, ik bedoel dat docenten zich bewust moeten zijn van de handigheid van leerlingen. Leerlingen en studenten zijn opgegroeid met digitale middelen en zijn veel bekwamer dan docenten in het gebruik daarvan. Onderschat het niet. Neem daarom steeds veiligheidsmaatregelen wanneer je aan een toets werkt.

5 tips:

  1. Hou je aan de basis veiligheidsregels voor het gebruik van ICT, kijk ook hier.
  2. Werk bij voorkeur in een afgeschermde toetsomgeving aan een gezamenlijke itembank.
  3. Docenten kunnen met elkaar bepalen welke vragen in de toets komen en welke niet. Maak de toets pas beschikbaar op het moment van inloggen. Voor die tijd is er niets te stelen.
  4. Maak een hele grote itembank zodat je random kan toetsen.
  5. Toets vaker formatief, deze informatie kun je als docent gebruiken om te zien waar een leerling staat.

Wanneer je van deze 5 tips gebruik maakt ben je misschien nog steeds onbekwaam op joetoeb maar: je bent bewust onbekwaam en dat is een stuk veiliger.

Eerder schreef ik ook al over fraude, kijk maar:

Fraude en bewustwording

5 tips in de strijd tegen fraude

Fraude en online toetsen

 

 

Geplaatst in fraude, onderwijs, online toetsing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>