Waarom formatief toetsen ertoe doet.

Gisteren ontdekte ik de blog van Erik van der Zande. Zijn blog handelt over formatief toetsen.

In zijn YouTube filmpje kondigt hij zijn blog aan. Hij schreef een thesis over formatieve toetsing tijdens zijn master onderwijskunde. Deze thesis dient als basis voor het blog.

De inhoud van het blog lijkt heel interessant. Helaas vind ik het geheel niet goed leesbaar. Een blog mag naar mijn mening een vervolg verhaal zijn, maar moet eigenlijk ook los te lezen zijn.

In dit geval is dat heel lastig.

Het lijkt wel of Erik allemaal stukjes uit zijn thesis geknipt en geplakt heeft voor zijn blog.

Jammer.

Een verwijzing van zijn blog naar Edutopia: Why formative assessments matter van Rebecca Alber levert sneller en beter, een overzicht van nut en toepassing van formatieve toetsing.

Wat is formatieve toetsing eigenlijk?

Volgens de Toetswijzer is alleen sprake van formatieve toetsing:

wanneer de resultaten worden gebruikt voor het geven van feedback en/of het aanpassen van de instructie.

Net als Erik en Rebecca geloof ik heilig in het nut van formatieve toetsing.

Wat is dan dat nut van formatieve toetsing?

Belangrijk is dat formatieve toetsing dient om de lerende inzicht te geven in ‘hoe moet je nu verder‘ en ‘wat moet je nog meer leren‘. De docent gebruikt de formatieve toets om zijn lessen aan te passen. Iets onbegrepens nog eens uit te leggen of een verdieping aan te brengen.

Wat is dat anders dan huiswerk? hoor ik je denken.

In de grond van de zaak niet natuurlijk maar:

  • Huiswerk is vaak verplicht
  • Wordt klassikaal nagekeken
  • De docent geeft klassikaal feedback
  • De lerende kan een passieve rol aannemen

Formatieve toetsing kan activerend voor leerlingen gebruikt worden. De leerling wordt zelf verantwoordelijk gemaakt voor zijn leerproces.

Huiswerk overschrijven kan niet wanneer je een random formatieve toets krijgt.

Je krijgt feedback op je eigen fouten en dat moedigt aan tot leren en begrijpen. De docent kan door de analyses op de toets inzicht krijgen in wat wel en niet goed begrepen is. Op grond daarvan kan een docent klassikaal extra uitleg of verdieping geven, maar ook individueel leerlingen met problemen helpen.

O ja, en vanzelfsprekend ga ik er hierbij vanuit dat die formatieve toets een digitale toets is.

 

Zie ook: Tussentijds toetsen verbetert leereffect.

 

 

Geplaatst in formatieve toetsing, online examinering, online toetsing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>