5 verbluffend simpele oplossingen om een toets te maken

Je hikt er tegenaan.

Je moet alwéér een toets ontwerpen.

Sterker nog: je moet waarschijnlijk meerdere toetsen ontwikkelen. Een examen of proefwerk maken is niet het leukste van lesgeven. Waar haal je de inspiratie vandaan om weer een goede repetitie te maken?

 

Een toets ontwikkelen

 

Altijd weer een klus waar je tegen op ziet. En je bent niet de enige die daar mee worstelt. Ik weet het zelf ook uit mijn onderwijstijd. De eerste keer overviel het me. Ik stond er zelfs niet bij stil dat ik een toets moest maken. Noem het: naïef.

Gelukkig had ik lieve collega’s die wel een toets gemaakt hadden. Daarmee was ik gered. Maar je kunt niet op je lieve collega’s blijven steunen. Ik bedacht een list.

Door onderwijs en toetsen bij elkaar te betrekken kun je op een simpele manier een toets ontwikkelen. Dit klinkt abstract hè? Ik leg het uit.

Je maakt per periode je lesplanning. Vanaf nu maak je ook je toets per periode. Iedere week maak je zelf een paar vragen naar aanleiding van je lessen. Of je laat je leerlingen vragen maken. Maar nu loop ik vooruit op mijn simpele oplossingen.

 

5 simpele oplossingen

 

1. Geef je leerlingen de opdracht drie toetsvragen  te maken over de stof die je net behandeld hebt. De toetsvragen leveren ze in. Voor inhoudelijk goede vragen krijgen ze een punt extra op de eerstvolgende toets die ze maken. Leerlingen zijn net echte mensen, ze werken harder wanneer ze beloond worden. Voor leerlingen: dit is je kans: op een makkelijke manier punten scoren.

2. Haal de toetsvragen uit de opdrachten in het leerboek.

3. Gebruik de toets of de herkansing van vorig jaar.

4. Iets meer werk: Google eens op jouw toets of toetsonderwerp. Grasduin door fora  en de vragen komen vanzelf naar boven.

5.  Een slimme zet – maar veel nakijkwerk – is de volgende opdracht aan je leerling: “geef een samenvatting van de geleerde stof. Bedenk bij de samenvatting drie toetsvragen” (daarmee kun je volgend jaar je toets maken! :-))

 

Tip: voor examens

 

Als je een goede planning maakt kun je de eerste vier oplossingen ook gebruiken bij examens. Examens moeten meestal goedgekeurd worden door de examencommissie, daar moet je rekening mee houden in je planning. Op tijd beginnen is dan het motto.
.

Geplaatst in onderwijs, online examination, online examinering, online toetsing, tussentijds toetsen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>