Determinatie en toetsing

Wanneer ik op scholen kom praten over (digitale) toetsing wordt vaak verzucht:

We worstelen zo met de determinatie.

Determinatie wordt hier bedoeld als onderscheid maken tussen bijvoorbeeld een VMBO-TL en een HAVO leerling of (nog moeilijker) een VMBO-TL en een VMBO-GL leerling. Van belang is dat een weloverwogen goede keuze gemaakt wordt, waar zowel leerkracht, ouders als kind zich in kunnen vinden. Over het algemeen geldt dat leerlingen zich uitgedaagd moeten voelen door het niveau, maar het mag niet te moeilijk zijn. Soms interfereert dit uitgangspunt (ernstig) met de wensen van de ouders. Voor scholen is dit een moeilijk punt de beslissing van de determinatie wordt veelal door het team genomen en onderbouwd.

Voor de beslissing van de determinatie helpt het wanneer een helder toetsbeleid geformuleerd is, zie hiervoor ook een eerdere weblog van Janneke Helsloot. In het toetsbeleid worden de kaders van de toetsing geschetst en wordt een PDCA cyclus rondom toetsing ingericht.  Naast een continue verbetercyclus voor je toetsing, geeft zo’n toetsbeleid ook houvast bij te nemen beslissingen over determinatie.

Terug naar determinatie en toetsing:

Door het gebruik van digitale toetsing wordt het gemakkelijker om te determineren. Het is eenvoudiger om op twee niveaus (vergelijkbare) toetsen aan te bieden. Ook extra vragen op een hoger niveau kunnen simpel bij de toets gevoegd worden. Door vragen te Metdateren kunnen vragen van verschillend niveau herkend worden.  Zo kan het onderscheid begrip, toepassing, vaardigheden (uit Blooms taxonomie) aangebracht worden maar ook onthouden, begrijpen, integreren en toepassen (OBIT) kunnen metdata zijn die aan vragen meegegeven worden.

Door metadatering kan makkelijker vastgesteld worden of en hoe leerlingen zich onderscheiden van leeftijdgenootjes en dat kan helpen bij de determinatie. Voorwaarde is dat gewerkt wordt met kwaliteitstoetsen. In eerdere blogs hebben we al stil gestaan hoe je tot kwaliteitstoetsen komt: gebruik de PDCA cyclus en maak gebruik van toets- en vraag analyses.

Feit is dat determinatie mensenwerk blijft maar met de juiste hulpmiddelen kan het wel makkelijker worden.

 

Geplaatst in kwaliteit, onderwijs, online toetsing, toetsbeleid, tussentijds toetsen
0 reacties op “Determinatie en toetsing
1 Pings/Trackbacks op "Determinatie en toetsing"
  1. [...] background-position: 50% 0px; background-color:#222222; background-repeat : no-repeat; } onlinetoetsing.wordpress.com – Today, 11:59 [...]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>